Jarrujen ilmaus on perustyö, joka tulee eteen aina isompen jarruremonttien myötä. Eli esimerkiksi jarrusatulan tai jonkin jarruputken- tai letkun vaihdon jälkeen. Jarruneste olisi myös hyvä vaihtaa aina tietyin välein ja se tapahtuu samalla tavalla kuin jarrujen ilmaus.
Tässä ohjeessa käytetään apuna alla olevaa ilmauslaitetta. Väline on hyvin yksinkertainen – käytännössä siis jarrunestesäiliöön sopiva korkki, johon on asennettu rengasventtiili (ilman venttiiliosaa). Tällaisen voi helposti valmistaa itsekin. Kuvassa on lisäksi liitäntäletku, jonka avulla tarvittavan paineilman voi ottaa vaikkapa vararenkaasta.


Lisäksi tarvitaa lyhyt ilmausruuviin sopiva pätkä kirkasta letkua

Hieman kehittyneemmässä mallissa on lisäksi erillinen isompi nestesäiliö, josta auton jarrunestesäiliö täyttyy automaattisesti paineilman välityksellä samalla kun ilmausruuvista valutetaan nestettä pois. Näin on pienempi riski että jarruneste pääsee loppumaan säiliöstä.
Jarrujen ilmauksen voi myös suorittaa täysin ilman apuvälineitä toisen henkilön avustamana, niin että toinen painelee jarrupoljinta ja toinen avaa ja sulkee ilmausruuvia. Tämän menetelmän ohje on aivan sivun lopussa, mutta paineilmamenetelmää lienee tehokkaampi ja paremmin toimiva. Ja sen pystyy tekemään yksin. Kuitenkin jonkun automallin kohdalla paineilmamenetelmän (pressure bleeding) käyttö voi olla kielletty. Eri asia on, että onko kiellolle perusteita vai onko se ainoastaan mahdollisessa korjausoppaassa oleva vastuuvapauslauseke. Itse olen kuitenkin käyttänyt aina paineilmailmenetelmää. Jarrujen ilmaukseen on myynnissä yhtä jos toista apuvälinettä. Osa perustuu ilmausruuviin liitettävään letkuun, jossa on takaiskuventtiili. Tällöin voisi periaatteessa poljinta polkemalla suorittaa yksin ilmauksen. Oman kokemuksen perusteellä nämä on kuitenkin parempi unohtaa. Ilmausruuvin täytyy olla löysällä ja kierteiden välistä menee helposti ilmaa väärään suuntaan. Toisilla taas imetään (käsi-/paineilmakäyttö) jarrunestettä ilmausruuvin kautta. Näistä ei ole kokemusta.. Jatketaan siis halvalla ja hyväksi havaitulla menetelmällä eteenpäin.
Jos korjaustoimenpide on ollut nopea, esim. yhden kulman jarrusatulan vaihto, niin useimmiten pitäisi riittää vain kyseisen kulman ilmaus. Tai kyseisen jarrupiirin ilmaus, eli useimmiten työn alla ollut pyörä ja toisen akselin vastakkainen pyörä. Jos sen sijaan jarrujärjestelmä on päässyt vaikka vuotamaan tyhjäksi, niin on syytä suorittaa täydellinen ilmaus, eli jokaisesta kulmasta. Tähän on autonvalmistaja usein määritellyt tietyn ilmausjärjestyksen, esimerkiksi vasen etu, oikea taka, oikea etu, vasen taka.
Joissan tilanteissa on mahdollista, että ABS-järjestelmään pääsee ilmaa, jota ei saa pois tavallisesti ilmaamalla. Silloin työ voi vaatia avuksi tietokoneen tai automallikohtaisen vikakoodinlukijan, jolla voidaan suorittaa järjestelmän ilmaus. Tähän mennessä olen kuitenkin selvinnyt tyhjiin vuotamisistakin ilman koneen apua, mutta asia on syytä pitää mielessä. Ylimääräisiä harmeja välttääksesi – ota jarruremontin ajaksi autosta avain pois, äläkä kytke virtaa päälle ennen kuin jarrut on ilmattu.
ENNEN ILMAUSTA OLISI SYYTÄ PEREHTYÄ JUURI KYSEISTÄ AUTOMALLIA KOSKEVIIN OHJEISIIN JA MAHDOLLISESTI TARVITTAVIIN ERITYISTOIMENPITEISIIN!
Osat on siis vaihdettu ja seuraavaksi on vuorossa ilmaus. Etsi ensin tarvittavat ilmausruuvit. Ruuvi sijaitsee aina jarrusatulan yläosassa, jonne siis ilmakin nousee.

Ruuvin pään suojana pitäisi olla kuminen tai muovinen tulppa. Kuvan ilmausruuvin suojana sellaista ei selvästikään ole ollut hetkeen. Joka tapauksessa ilmausruuvi on yleensä enemmän tai vähemmän ruosteessa ja jumissa. Ruuvin keskellä on reikä, eli se ei ole järin kestävä. Harjaa siis teräsharjalla liat ja irtoruosteet pois ja suihkuttele irrotusöljyä. Löysää ruuvi hylsyavainta käyttäen.

Aseta ilmausruuviin kiintolenkkiavain paikalleen niin, että saat helposti avattua ja suljettua ilmausruuvia. Pidä ruuvi kuitenkin vielä suljettuna. Työnnä ilmausruuvin päähän valmiiksi sopiva kirkas letkunpätkä, pituudeltaan n. 30-40 cm.

Jos käytät kompressoria ja renkaantäyttölaitetta, niin säädä kompressorista paine 0,5-1 barin välille, mieluummin lähemmäksi 0,5 baria vahinkojen välttämiseksi. Näin pienen paineen säätäminen kompressorin paineensäätimestä voi vaatia pienen hetken, mutta ole kuitenkin tarkkana. Jos käytät ilmanpaineen lähteenä vararengasta, niin laske sen paine samoin alemmaksi ennen kuin liität letkun ilmauslaitteeseen. Muuten auton jarrunestesäiliö tai siihen liittyvät osat voivat vahingoittua.

Täytä jarrunestesäiliö lähes piripintaan täyteen. Kierrä ilmauskansi paikalleen ja liitä siihen renkaantäyttölaite (liipasimen saa lukittua pohjaan vaikkapa rautalangalla tai nippusiteellä) tai muu ilmanpaineen lähde.

Laita letku kuvan tavalla johonkin astiaan, johon kerätään jäte-jarruneste. Avaa ilmausruuvia. Letkua katsomalla näkee hyvin ilmakuplien kulun. Kun ilmakuplia ei enää näy hetkeen, niin kyseisen pyörän pitäisi olla ilmattu. Usein pari kevyehköä napautusta vasaralla jarrusatulaan irrottaa vielä muutaman jumissa olleen ilmakuplan. Jarrunestettä vaihdettaessa valutetaan vain jonkin aikaa, niin että putkistossa oleva neste vaihtuu. Joskus väristäkin näkee vanhan ja uuden nesteen eron.
Auton jarrunestesäiliötä ei saa päästä tyhjenemään ilmauksen aikana, muuten työn saa vähintäänkin aloittaa alusta. Usein säiliö riittää hyvin yhden pyörän ilmaukseen, mutta ole kuitenkin tarkkana. Eli aina tarvittaessa irroita ilmauskorkki, lisää uutta jarrunestettä, laita ilmauskorkki takaisin ja jatka työtä.
Tarkista työn lopuksi jarrunesteen määrä.
Jarrujen ilmaus perinteiseen malliin, eli ”paina ja päästä”-menetelmä
Tee esivalmistelut soveltuvin osin, kuten yllä on neuvottu. Eli puhdista ilmausruuvi, aseta kiintolenkkiavain, letku ja pullo paikalleen. Täytä jarrunestesäiliö täyteen ja katso että se ei pääse missään vaiheessa tyhjenemään liikaa. Mene ilmattavan pyörän luo asemiin ja ohjaa avustaja istumaan kuljettajan paikalle.
Ilmausjakso:
- Lähtötilanteessa ilmausruuvi on suljettuna. Anna avustajalle komento ”Paina!”, jolloin avustaja painaa koko ajan jarrupoljinta (jos poljin painuu paljon, niin tässä vaiheessa voi kerätä painetta painamalla poljinta useamman kerran) ja pitää sen painettuna.
- Avaa ilmausruuvi. Jarrunestettä (ja ilmaa) virtaa letkua pitkin astiaan.
- Kun enää ei virtaa ja jarrupoljin on painunut pohjaan, sulje ilmausruuvi tiukasti. Anna avustajalle komento ”Päästä!”, jolloin avustaja nostaa jarrupolkimen hitaasti (ei äkkiä päästämällä)
Tätä ilmausjaksoa toistetaan niin monta kertaa, että enää ei näy ilmakuplia. Tarkista työn lopuksi jarrunesteen määrä