Jarruputkiin liittyvät työt ovat melko yleisiä. Vaihtoehtona on hakea kaupasta valmiit putket tai teettää ne jossain, mutta mielestäni töissä tarvittaviin välineisiin tehtävä pieni investointi on todella kannattava. Näin saa aina itse tehtyä tarvittavat putket.
Tässä on käytössä Bilteman kaksoiskartiotyökalu 19-837, joka näyttää korvaantuneen tuotteella 71-999. Vastaavan näköisiä sarjoja on myynnissä myös monella muulla merkillä. Niissä voi kuitenkin olla myös pieniä eroja.
Mukana ei tule varsinaista käyttöohjetta, vaan ainoastaan tällainen kuvallinen ohje, joka sinänsä kertoo oleelliset asiat. Mutta käydään asia kuitenkin kohta kohdalta läpi. Kyseistä sarjaa saa käytettyä helposti vaikka auton alla, sitä ei tarvitse kiinnittää ruuvipenkkiin kiinni. Tällainen käsimalli onkin ehkä paras valinta harrastuskäyttöön. Sarjalla saa tehtyä mielestäni kohtalaisen hyvää jälkeä. Verrokiksi voi katsella kaupoissa valmiita jarruputkia, joiden päät eivät aina tunnu olevan kovin häävejä. Tässä käytetään osista käyttöohjeen nimityksiä. Varmista ennen käyttöä, että puristimessa oleva kiiltävä kartio pyörii vapaasti varressa ja lisää liitokseen vielä tippa voiteluainetta.
Yritä oikoa jarruputken päästä n. 10 cm osuus mahdollisimman suoraksi. Jos putki on vähänkin käyrä, niin se näkyy lopputuloksessa. Katkaise mukana olevalla putkileikkurilla jarruputken päästä pieni pätkä pois, vaikka kyseessä olisikin ihan pakasta vedetty kieppi. Poista tarvittaessa purseet putken sisäpuolelta.
Pujota tarpeeseen sopiva liitin putkeen ja mielellään vielä oikein päin. Tämän jos unohtaa, niin niin koko homma menee uusiksi..
Pujota putken pää putken pitimeen, oikeaan aukkoon ja kuvan mukaisesti pää puolelle jossa on kokomerkinnät ja viisteet aukkojen reunoissa. Kiristä löyhästi. Yleisin jarruputken koko on tässäkin käytettävä 3/16″, eli 4,75 mm.
Ota putken koon mukainen sovitin ja säädä kuvan mukaisesti putken näkyvä pää yhtä pikäksi kuin sovittimen alareunus. Kiristä puristin sopivan tiukalle, niin että putki pysyy hyvin paikallaan
Käännä sovitin toisin päin ja työnnä se putkeen
Aseta kartiotyökalu putken pitimeen ja kartio sovittimeen kuvan osoittamalla tavalla
Kiristä niin, sovitin painuu samaan tasoon putken pitimen kanssa
Irrota kartiotyökalu ja sovitin.
Nyt putken päässä on kuvan mukainen ”pallopää”, joka käy osaan kohteista. Osaan kohteista on tarpeen kaksoiskartio, ja se saadaan tehtyä jatkamalla ohjeita eteenpäin. Katso puretusta putkesta mallia, että minkälainen pään kuuluu olla.
Putkea irrottamatta kartiotyökalu asetetaan taas putken pitimeen, mutta ilman sovitinta. Kiristetään varovasti ja katsotaan että kartion kärki osuu suorassa putken keskelle. Kiristetään enemmän
Halutessaan kartiotyökalun voi löysätä ja katsoa miltä pää näyttää. Tätä kuvassa olevaa täytyy puristaa vielä vähän isommalla voimalla. Kuitenkin jos kiristää liikaa, niin vaarana on putken reunan murtuminen.
Irrota kartiotyökalu ja avaa putken pidin. Pitimestä tulleet jäljet voi pyyhkäistä hienolla viilalla pois
Valmis!
Ennen ja jälkeen – vuotaneen jarruputken tilalle askarreltu uusi ja samalla vaivalla vaihdettu myös jarrusatulaan lähtevä letku.
VINKKI! Kaikkia putkia ei pysty tekemään itse ja johonkin vanhempaan autoon voi olla vaikea löytää valmista putkea. Näin esimerkiksi Renaultissa – takana viimeinen osuus on kiinteä putken ja letkun yhdistelmä (putki-letku-putki) ja en ole löytänyt siihen varaosakaupoista uutta putkea. Marmoritiskiltä toki voisi saada.. Mutta kuvahakua ja kuvastoja selaamalla löytyi heti saatavilla oleva Opelin vastaava putki, joka uudelleen taivuttelun jälkeen sopi liittimineen paikalle täydellisesti. Eli välillä voi soveltaa ja tarvittaessa vaikka lyhentää jotain valmista putkea. Tosin teräsputkiin kartioliitoksen tekeminen voi olla haastavampaa.