Katsastusta koskevat ohjeet ja säännökset löytyvät täydellisenä Traficomin sivuilta.
Katsastus on tärkeä asia – voi vain kuvitella että minkälaisessa kunnossa jotkut autot olisivat, jos ei olisi minkäänlaista valvontaa. Vaikkakin säädökset ovat melko yksiselitteiset, niin silti valitettavasti katsastus on välillä jonkinlaista tuuripeliä, hylky voi tulla asiasta josta toisella katsastusasemalla ei sanottaisi mitään. Useimmiten kuitenkin huomautetaan ihan aiheesta ja vastaavasti jotain puutteita voi jäädä huomaamattakin tai sitten katsastusmiehen oma tulkinta poikkeaa säännöistä.
Pientä knoppitietoa katsastukseen liittyen
- Käytä auto katsastuksessa viimeistään viimeisenä katsastuspäivänä. Seuraavana päivänä auto on ajokiellossa. Ellei katsastuksesta tule ajokieltoa, niin autolle saa 2 kuukautta ajoaikaa. Tosin hykäykseen johtaneet viat tulisi korjata ensi tilassa, niin miksi ei sitten veisi jälkitarkastukseenkin kuukauden sisällä?
- Jos auto on ajokiellossa, niin sillä saa ajaa ainoastaan suoraan katsastusasemalle ja ajan täytyy olla varattuna valmiiksi. Jos katsastuksen tuloksena on hylkäys, niin auto on edelleen ajokiellossa ja sillä saa ajaa katsastusasemalta katsastajan antamalla luvalla ainoastaan korjattavaksi (eli käytännössä kotiin tai korjaamolle).
- Vie auto jälkitarkastukseen kuukauden sisällä katsastuksesta. Auton voi käyttää jälkitarkastuksessa myös toisella katsastusasemalla. Ajoaikaa ennen ajokieltoa on edellä mainitut 2 kuukautta, mutta jos kuukausi ehtii kulua, niin koko katsastus tulee suorittaa uudestaan.
- Katsastuskesta saatu päästömittaus on kuitenkin voimassa 3 kuukautta ja sitä voi tarvittaessa hyödyntää vaikka toisella katsastusasemalla. Huolehdi, että tarvittaessa saat päästömittauksesta asianmukaisen dokumentin.
- Keskeytetyn katsastuksen kanssa pätee samat ajat – kuukauden sisällä jälkitarkastus ja kahden kuukauden päästä ajokielto. Keskeytyneen katsastuksen jatkaminen ei maksa ylimääräistä. Kuitenkin kun keskeytyksen jälkeen vie auton tarkitukseen ja jos tuomio on hylätty, niin siitä laskien on kuukausi aikaa käyttää jälkitarkastuksessa ja kahden kuukauden päästä ajokielto. Nämä ajat eivät enää siirry eteenpäin.
- Jälkitarkastusaikana (1 kk) autoa voi halutessaa käyttää tarkastuksessa useamman kerran, vaikka jarrujen tarkastuksessa. Mutta jokainen käynti maksaa ja hyväksytyn leiman saa vasta kun kaikki tarvittavat viat on korjattu.
- Korjauskehotus-merkinnällä olevia vikoja saa olla korkeintaan 3 kpl. Neljännestä seuraa hylkäys. Jälkitarkastukseen ei ole ehdottoman pakko korjata korjauskehotus-vikoja, mutta tokihan ne on syytä korjata ennemmin tai myöhemmin.
- Katsastusaikaa voi siirtää katsastamalla auton haluamaansa aikaan (eli käytännössä milloin tahansa ennen määräaikaa). Seuraava katsastus on taas siitä vuoden päästä. Jos haluat, että aika pysyy samana, niin vie auto katsastukseen kuukautta ennen viimeistä ajankohtaa.
- Monet katsastusasemat mainostavat kuntotarkastuksia, jotka yleensä sisältävät samojen kohteiden läpikäynnin kuin katsastuksessa ja lisänä voi olla vaikkapa vikakoodien luku ja pieni koeajo. Tarkastuksesta ei voi tulla hylkyä eikä sitä kirjata mihinkään. Aikaa voi olla varattu hieman enemmän ja sen takia hintakin voi olla hieman tavallista katsastusta korkeampi. Vaikka katsastusasema ei mainostaisikaan kyseistä palvelua, niin mahdollisesti kuitenkin pyydettäessä ”epävirallinen” katsastus onnistuu hyvin. Erityisen kätevää vaikka käytettyä autoa ostettaessa.
Loppuvuodesta 2022 katsastusmääräyksiä on muokattu, eli käytännössä tiukennettu entisestään. Oleellisimpina lisäyksinä muun muassa vääränlainen polttimo (LED ym.) on nostettu hylkäysperusteeksi, kun ennen se oli korjauskehotuksen arvoinen. Helsinkiläisen katsastustoimipaikan hyväksytyn ehdotuksen myötä myöskään minkään valaisimen sisällä ei saa olla vettä, muuten tuomiona on korjauskehotus. Käytännössä hieman kosteutta voi olla, mutta jos se on tiivistynyt vesipisaroiksi, niin tulee merkintä. Tuulilasin vaurioita on tarkennettu – yhdestäkin halkeamasta voi tulla korjauskehotus ja reunasta reunaan olevasta halkeamasta hylkäys. Kuljettajan näkökentäksi on määritelty pääosin pyyhkijöiden pyyhkimä alue. Alustassa ja kantavissa rakenteissa olevien vaurioiden suuruus on määritelty tarkemmin (max. 50mm tai 50% osan mitasta). Lommo tai muu vaurio sähköauton akustossa on yleensä hylkäysperuste. Trafin sivuilta löytyy näihin muutoksiin liittyen mielenkiintoinen dokumentti ”Kommenttikooste Arvosteluperusteet”. Joitain helpotuksiakin on ehdotettu, mutta eivät ole menneet läpi. Ja kuka onkaan yrittänyt tiukennuksia dieselmoottoristen ajoneuvojen päästöihin liittyen? Osa arvosteluperusteista tuntuu hieman älyttömiltä. Mutta näillä mennään, täytyy vain toivoa, että katsastustoimipaikoissa olisi lupa käyttää soveltuvin osin maalaisjärkeä. Tosin tästä seuraa/seuraisi se, että ei voi olla varma että tuleeko juuri tällä käyntikerralla jostain viasta sanomista. Eli loppupeleissä kaikki on syytä kuitenkin laittaa kuntoon. Itselläni oli hiljattain positiivinen käynti katsastusasemalla juurikin uusiin arvosteluperusteisiin liittyen – ei tullut korjauskehotusta, mutta katsastaja kertoi tietystä kohteesta, että sen kanssa on kiikun kaakun ja suositteli laittamaan sen kuntoon, koska jonkun toisen mielestä tai eri kulmasta katsomalla siinä voi olla hylkäyksen paikka. Näin toki myös teen.
Jollain on tapana hakea konttorilta vikalista ja toinen yrittää kaikkensa, että menisi kerrasta läpi. Jokainen tekee tavallaan, mutta itse voi kuitenkin tehdä paljon, ettei leima jää kiinni jostain vähäpätöisestä asiasta. Tilastojen perusteella suurin osa hylkäämisistä johtuu etuakselistosta (alapallonivel ym.) ja käyttöjarrusta (useimmiten jarruvoimassa on liian suuri ero eri puolilla) tai käsijarrusta. Korjauskehotuksia tulee eniten viallisista valaisimista ja vastaavista ”vähäpätöisistä” vioista. Huomaa, että neljä korjauskehotusta (joissain tapauksissa pienempikin määrä) tietää automaattisesti hylkäystä. Eli helpot kohdat kannattaa ilman muuta käydä läpi ennen konttorilla käyntiä.
Alla oleva perustuu soveltuvin osin Traficomin katsastusta koskeviin julkaisuihin. Listaus sisältää vain oleellisimmat katsastuksessa läpikäytävät asiat, ei kaikkia. Tarkistettavat asiat on tässä jaettu kolmeen vaikeustasoon, hieman sen mukaan että miten perusteellisen tarkistuksen haluaa tehdä. Aloittelija-luokan tarkistukset kannattaisi aina tehdä ennen katsastusta ja erityisesti valaisimet on syytä tarkistaa huomattavasti useamminkin. Listausta voi soveltaa myös käytettyä autoa ostettaessa.
ALOITTELIJA
Käy nämä pintapuoliset kohdat läpi, niin katsastus ei tyssää ainakaan mihinkään ”tyhmään” vikaan eikä tule ylimääräisiä korjauskehotuksia.
Auton yleinen siisteys
- auton siisteys ei ole arvostelukohta, eikä autoa tarvitse pestä ja puunata katsastusta varten. Mutta jos ei muulloin, niin tämä on hyvä hetki siivota autosta kaikki ylimääräinen roina pois, koska kaikilla on kivempaa näin. Ei ole hauskaa jos avaa takaoven ja sieltä vyöryy kasa tyhjiä pulloja. Tai tavaratila on täynnä betonilaattoja (mm. varoitukolmio on pakollinen varuste ja se on usein jossain tavaratilan kätköissä). Tämä saattaa myös vaikuttaa aavistuksen verran tuohon ”maalaisjärjen” käyttöön. Jos näyttää siltä, että autosta ei pidetä yhtään huolta, niin mahdollisesti lyödään herkemmin korjauskehotusta tai hylkyä. Ainakin itse tekisin niin. 🙂
Ajoneuvon tunnistaminen
- rekisterikilpien pitää olla tallella/luettavissa (samoin valmistenumeron)
- liikennevakuutus ja ajoneuvovero pitää olla maksettuna
Jarrut
- pitääkö käsijarru auton paikallaan myös mäessä?
Valaisimet ja varusteet
- kaikkien autossa olevien valaisimien pitää toimia. Myös siis rekisterikilven valaisimet, vilkut, parkkivalot, jarruvalot, peruutusvalo, sumuvalot. Suuntavilkun täytyy olla oranssi – onhan vilkuissa oranssit polttimot, jos valaisimen lasi on kirkas? Ovatko kaikki polttimot oikeanlaisia, ei esimerkiksi LED-mallisia?
- valaisimien täytyy myös olla ehjiä, esim. sumuvalon haljenneesta lasista seuraa korjauskehotus, pienen kiveniskemän ei pitäisi haitata. Valaisimissa ei saa olla kostetutta
- tarkista ettei mittaristossa mikään varoitusvalo (oranssi/punainen) jää palamaan käynnistämisen jälkeen. Varsinkin turvajärjestelmien (ABS, Airbag) merkkivalosta seuraa ongelmia
- nopeusmittarin pitää toimia
Koeajo
- kuuntele, ettei jarrutettaessa kuulu ylimääräisiä vinkumisia eikä rahinoita.
- tuulilasissa ei saa olla halkeamia tai säröjä kuljettajan näkökentässä
- tarkista että lasinpyyhkimet ja pesuri toimivat, sulat ovat kunnossa ja että säiliössä on tarpeeksi lasinpesunestettä
- tarkista että äänimerkki toimii
Alusta ja ohjaus
- kaikkien ovien täytyy toimia
- katso että alla on vuodenajan vaatimat renkaat, eivätkä ne ole formulamallia (sileitä)
EDISTYNEEMPI
Kaikki edellä mainitut ja lisäksi:
Jarrut
- vuotoja ei saa olla, käsijarrun merkkivalon täytyy toimia, jarrupolkimen ja käsijarrun kahvan liikeratojen täytyy olla normaalit, jarrupoljin ei saa painua hiljakseen pohjaan
- tarkista jarrulevyjen ja -palojen paksuus ja kunto
- jarrut eivät saa laahata yhtään eivätkä pitää ääntä. Kokeile jarrulevyjen lämpöä normaalin koeajon päätteeksi. Pyörän ollessa ilmassa, pyöräytä kädellä rengasta.
Valaisimet ja varusteet
- tarkista seinää vasten ajovalojen suuntausta sen verran, että kumpikin valaisin näyttää samalle korkeudelle (polttimo voi olla asennettu väärin tai joku kolhu on voinut muuttaa suuntausta). Tarkista samalla että ajovalojen korkeudensäätö toimii.
- tarkista että mittaristossa kaikki tarvittavat merkki- ja varoitusvalot toimivat kun virrat kytkee päälle, erityisesti käytettyä autoa ostettaessa!
- jos autossa on vetokoukku, niin sen sähköpistokkeen täytyy olla kunnossa ja tukevasti kiinni
- tarkista kaikki turvavyöt, niiden kuuluu lukkiutua vedettäessä eikä vyössä saa olla vaurioita
- tarkista akun kiinnitys, sen täytyy olla tukevasti kiinni
- rattilukon täytyy toimia. Avainta ei saa saada irrotettua moottorin käydessä
- autosta täytyy löytyä varoituskolmio
Alusta ja ohjaus
- tarkista renkaiden kunto/urasyvyys/nastojen määrä/pyörimissuunta/paineet
- tarkista pyöränlaakerin kunto pitämällä kiinni jousesta ja samalla pyöräyttämällä rengasta, suojakumien kunto ja mahdolliset vuodot. Tämän voi tehdä helposti renkaiden kausivaihdon yhteydessä
PRO
Kaikki edellä mainitut ja lisäksi:
Jarrut
- jarruvoimien mittaaminen kotioloissa on aika mahdotonta, mutta jarrujen toiminta on pääsääntöisesti mallillaan kun kaikki osat (jarrusatulat, vaijerit, liukutapit) on putsattu, voideltu ja ne liikkuvat vapaasti. Katsastusta varten ei ehkä viitsi joka kulmaa nostaa ylös ja tehdä huoltoa, mutta vähintään renkaiden kausivaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa silmämääräisesti, että kaikki näyttävät olevan ok, levyt kunnossa ja jarrupaloissa on tarpeeksi pintaa ja ne ovat kuluneet tasaisesti kummaltakin puolelta levyä.
- mekaanisen käsijarrun toiminnan voi testata hiekkatiellä vetämällä pienessä vauhdissa käsijarrulla pyörät hetkeksi lukkoon ja tarkistelemalla jarrutusjälkiä – niiden kuuluisi olla molemmilla puolilla melko samanlaiset
Valaisimet ja varusteet
- käytettynä ostetussa autossa voi olla edellisen omistajan toimesta tehty tuninkia ja tummennettu takavaloja, vaihdettu tilalle led- tai ksenon-polttimoita. Voivat usein mennä katsastuksessa läpi, mutta joku kaunis kerta ei
- katsastusta vastaavan OBD-testauksen voi tehdä tavallisella vikakoodilukijalla
Alusta ja ohjaus
- öljy- tai muita nestevuotoja ei saa olla, ainakaan liikaa. Tarkistaminen vaatii usein pääsyä auton alle.
- taka- ja etuakseliston kiinnityksiä/puslia/niveliä on melko hankalaa tutkia luotettavasti, se vaatisi renkaan liikuttelua sivusuunnassa ja samalla pitäisi päästä katsomaan alapuolelta. Mutta jotain voi kuitenkin. Autosta pitäisi mieluiten saada nostettu vuoron perään koko etupää ja koko takapää ilmaan. Kun rengas on ilmassa, niin tartu ylä- ja alareunasta kiinni ja väännä eri suuntiin. Jos tuntuu pientä terävää klappia, niin se johtuu luultavasti viallisesta laakerista. Katso silmämääräisesti ja myös tunnustelemalla pyöräntuennan kiinnityspisteitä, samalla kun rengasta heilutetaan – niissä ei saisi olla yhtään väljää. Tartu renkaaseen etu- ja takaosasta ja liikuttele edestakaisin, näin voi paljastua ohjauksessa oleva väljyys. Tarkista suojakumien (vetonivel, pallonivelet) kunto. Katso että jousi on ehjä, eikä siitä ole katkennut osaa pois. Iskunvaimentimissa ei saa olla vuotoja. Tarkista soveltuvin osin samalla tavalla takapyörien tuenta ja laakerit
- tarkista pakoputken kiinnitys ja kunto. Mahdollisen vuodon kuulee useimmiten äänestä
- ruostevauriot olisivat melkein oma lukunsa. Kohdasta ja laajuudesta riippuen ei haittaa mitään tai pahimmillaan aiheuttaa ajokiellon
Katsastuksen tarkastuskortti
Katsastuksen lopuksi saat paperin, josta löytyy tietysti katsastuspäätös, mutta myös muuta mielenkiintoista tietoa. Ensimmäisenä on ajoneuvon perustiedot ja matkamittarin lukema.
Yleensä seuraavaksi on eri mittausten tulokset:

Eli iskunvaimennintesti, jarrujen mittaus, päästömittaus ja muut mahdolliset ajoneuvokohtaiset tarkastukset, esimerkiksi OBD-tarkastus.
Seuraavaksi on vuorossa havaitut puutteet ja viat. Alla muutama esimerkki merkinnöistä.



Ensimmäisestä ja viimeisestä seurasi päätöksenä hylkäys, keskimmäinen oli hyväksytty. Luokitteluina voi olla korjauskehotus, hylätty ja ajokielto. Korjauskehtotuksia voi olla korkeintaan kolme, neljännestä seuraa automaattisesti hylkäys. Yhdestäkin hylätystä kohteesta tulee luonnollisesti päätökseksi hylätty. Ja ajokiellon arvoisesta viasta (esim. jarruputken hajoaminen) seuraa ajokielto. Korjauskehotuksia ei ole välttämätöntä korjata jälkitarkastukseen, toki jos niitä on yli kolme, niin ainakin osa täytyy korjata. Katsastuksen kantilta osia ei myöskään ole pakko vaihtaa parettain. Jos vaikka oikea takajousi on poikki, niin ainoastaan kyseisen jousen vaihto riittää. Luonnollisesti tietysti olisi hyvä vaihtaa molemmat, kuten myös joidenkin jarruosien ja iskunvaimentimien kanssa.
Huomaa, että sijainnit esitetään aina kuljettajan paikalta katsoen, eli näin:

Seuraavana on vuorossa itse katsastuspäätös, joka usein tuntuu olevan

Tämän jälkeen kerrotaan joko seuraava katsastusajankohta tai päivä, jolloin auto tulee viimeistään viedä jälkitarkastukseen:

Usein viimestään jälkitarkastuksen jälkeen onkin vuorossa hyväksytty-merkintä ja taas vuosi ajoaikaa. 🙂
