Vaikka jätetään pois kaikki pesu- ja puhdistustaineet ja vahat, niin silti alan kaupassa on erilaisia autokemikaaleja monen monta hyllymetriä jokaiseen tarpeeseen. Osa ostetaan tehtävän työn tarpeiden mukaisesti ja jotain pitäisi löytyä aina omasta takaa. Huolloissa ja korjauksissa tarvitaan lähes aina jotain puhdistus- ja voiteluaineita.
Käydään läpi useimmiten tarvittavat.
Jarruosien puhdistusaine ja irrotusöljy. Nämä kaksi ovat ehdottomasti tärkeimmät, ilman niitä ei kannata alkaa töihin.
- Jarruosien puhdistajaa käytetään tietysti uusien jarrulevyjen puhdistamiseen varastorasvoista, mutta se käy moneen muuhunkin paikkaan. Kaikkien öljyisten osien puhdistamiseen, eli puretut osat, työkalut.. Useimmat kohteet kestävät aineen, mutta varovaisuus silti paikallaan maalipintojen ja muoviosien kanssa.
- Irrotusöljy taas on tarpeen lähes aina vanhoja osia irrotettaessa. Sitä kuuluu suihkia jokaiseen ruosteiseen osaan ennen avaamista. Jos tuosta ei ole apua, niin ei haittaakaan. 🙂 Aine imeytyy tiukassa oleviin kohteisiin melko hitaasti, eli olisi hyvä suihkutella sitä hyvissä ajoin ja useamman kerran. Lue lisää osiosta ”Jumittavat ruuvit”.
Vettä hyvin kestävä voiteluaine saranoiden ja vastaavien voiteluun sekä ohuempi voiteluaine esimerkiksi lukkoihin. Aseöljy on hyvä tähän käyttöön.
Muutama erilainen rasva eri kohteisiin. Kuvassa vasemmalta lukien Mos2-rasva (vetoniveliin, vetoakselin booreihin), sitkostettu rasva (laakerit, pallonivelet), silikonirasva (muovi- ja kumiosien voiteluun) ja jarrurasva (jarrujen liukutappien voiteluun)
Kuparitahna käy joidenkin jarruosien tai vaikka pyöränpulttien voiteluun. Kuparitahna mainitaan usein korjausohjeiden yhteydessä, mutta jarrupalojen vaihto onnistuu kyllä ilmankin. Sen hyöty kuran ja pölyn keskellä jarruissa on vähän niin ja näin. Kuparitahna kestää hyvin korkeita lämpötiloja ja sitä voi käyttää helpottamaan kuumissa paikoissa (pakoputki ym) olevin ruuvien avaamista seuravalla kerralla. Ruuvilukite sen sijaan on tiettyjen osien kasausvaiheessa välttämätön.
Kontaktienpuhdistusaine ”contact cleaner”. Liittimien ja sähköosien puhdistamiseen.
Tervaspray pyöränpulttien voiteluun. Uudehkon auton pyöränpultit eivät varmaankaan kaipaa mitään, mutta asia voi olla eri vanhemman kaluston kanssa. Jos pultti on kuiva ja ruosteinen, niin kierteisiin kannattaa suihkia tervaa. Helpottaa avaamista seuraavalla kerralla. Kartio-osaa ei saa voidella, ainoastaan kierteet.
Mitenkäs erilaiset multisprayt/monitoimiöljyt, ilman niitähän ei voi tulla toimeen. Vai miten on? Meinasin jättää nämä kokonaan pois, mutta kirjoitetaan nyt muutama sananen. Mainostekstien mukaan tekevät kaiken, vaan käytännössä pidän näitä aika turhana. Kuten lähes kaikki muutkin tuotteet, joita mainostetaan vastaavasti. Jos haluaa että aine oikeasti voitelee, niin kannattaa käyttää varsinaisia voiteluaineita. Puhdistamiseen taas bräkleen, contact cleaner tai vastaava, koska näistä pinta jää hieman rasvaiseksi. Hyllyssä olevan purkin voi käyttää parhaiten pois irrotusöljynä ja ostaa seuraavaksi erilliset aineet tilalle. Mahdollisesti auton perässä voisi pitää pikkupurkkia akuutin puhdistus- tai voitelutarpeen yllättäessä.
Näiden lisäksi on paljon tietyissä töissä tarvittavia aineita, esimerkiksi voiteluaineita, puhdistusaineita, tiivistysmassoja.. Näitä ei kannata pitää hyllyssä vanhenemassa, vaan ostaa sitten vasta kun on tarve
Itse autoon liittyviä aineita on tietenkin myös. Ensimmäisenä tulee mieleen lasinpesuneste. Sitä kuluu jatkuvasti ja yhtä kannua kannatta pitää aina saatavilla. Seuraavaa öljynvaihtoa silmällä pitäen kannattaa seurata tarjouksia ja napata öljykannu odottamaan. Jäähdytin- ja jarrunestettä ei normaalisti pitäisi kulua, mutta toki voi pullolliset pitää varuiksi varastossa.