Kompressori ja paineilmalaitteet
Paineilmalle löytyy monen monta käyttökohdetta. Renkaantäyttö tulee varmasti ensimmäisenä mieleen. Mutta sen lisäksi paineilmalla on käyttöä puhdistamisessa, pulttien aukaisussa, hiomisessa, maalaamisessa… Jos tilat vain antavat myöten, niin kompressori on todella suositeltava hankinta heti kun mahdollista. Karkeasti sanoen öljyvoideltu 50 litrainen malli riittää normaaliin auton parissa puuhasteluun. Jostain tarjouksesta voisi iskeä houkutus ostaa pieni ja näppärä kestovoideltu (huoltovapaa) kompressori, mutta sellainen sopii rakenteensa puolesta usein vain hyvin satunnaiseen käyttöön. Eli lähinnä renkaiden ilmanpaineen tarkistukseen tai pieneen naulainkäyttöön.

Paineilmatyökalut ovat yleensä kevyitä, pieniä ja halpoja verrattuna sähkökäyttöisiin vastaaviin. Niiden kanssa ei ole sähköiskuvaaraa, kone ei voi ylikuormittua, eikä akku pääse loppumaan juuri pahimmalla hetkellä. Meteliä ne yleensä pitävät, eli muista kuulonsuojaimet. Ja muista liikkuvia osia sisältävien paineilmalaitteiden tärkein huoltotoimenpide, eli säännöllinen ohjeiden mukainen voitelu. Tarkoitukseen sopiva spray-öljy on ehkä kätevämpi kuin öljypullo.

Ensimmäisenä hankintalistalla lienee renkaantäyttölaite ja puhalluspistooli, elleivät tule jo kylkiäisinä kompressorin mukana. Renkaantäyttölaitteen varmaan tietävät kaikki. Oma on parempi kuin huoltoaseman murjottu mittari, jonka näyttämästä ei voi olla varma. Puhalluspistooli on kätevä osien ja paikkojen puhdistuksessa: putket, letkut, suuttimet, säiliöt, pienkoneiden kaasuttimet, hiontapölyt…

Ehdottomasti eniten on kuitenkin käytössä pulttipyssy, eli mutterinväännin. Erityisesti pyöräntuennan pultit ovat usein jumittuneet tiukkaan kiinni ja koko työstä menee ilo jos yrittää äheltää ruuveja auki metrisen jatkovarren kanssa ahtaassa paikassa. Tavallisia hylsytyökaluja ja lenkkiavaimia ei myöskään ole suunniteltu kestämään vasarointia ja jatkovarsia. Pulttipyssy on myös korvaamaton apu hihnapyörien tai vastaavien pyörivien, hankalasti paikallaan pidettävien osien irrotuksessa – pulttipyssyä käytettäessä riittää kun osaa pitää käsin paikallaan. Itselläni on pitkään ollut käytössä kuvan muutaman kympin hintainen pulttipyssy, jolle luvataan avauskykyä reilut 300 Nm, se riittää lähes kaikkeen. Nykyisellään käyttömukavuuden takia useimmiten lyhyen mallinen. Peruskäyttöön suositeltavin on ½” karalla varustettu pienehkö pulttipyssy. Jos haluaa sijoittaa vähän enemmän, niin kannattaa osta lyhyt pulttipyssy, se sopii paremmin ahtaisiin pakkoihin. Lisäksi tietyissä töissä tarvitaan järeää pulttipyssyä (¾” karalla). Sellainen on aivan liian iso ja painava peruskäyttöön, mutta voimaa vaativissa kohteissa se on korvaamaton.
Pulttipyssyn kaveriksi tarvitaan tietysti tähän käyttöön tarkoitettuja voimahylsyjä (konehylsyjä). Useimmiten ne on pintakäsitelty mustaksi. Älä käytä tavallisia kirkkaita hylsyjä, ne voivat hajota niin että palasia lentelee. Lue myös tältä sivulta alempaa sähkökäyttöisen pulttipyssyn kohdalta hylsyistä. Jatkovarsi ja kuvassa näkyvä voimanivel ovat myös usein tarpeellisia.
Muista kuitenkin, että pulttipyssyn toimintatapa on täysin erilainen käsin vääntämiseen verrattuna. Pulttipyssyn toimintaa voi ihmetellä esim. pitämällä käsin paikallaan hylsyä – onnistuu melko helposti, mutta silti samainen pulttipyssy voi avata pultin joka ei hievahdakkaan vaikka seisoisi metrin pituisen jatkovarren päällä. Pulttipyssyä käytettäessä kaikki jatkovarret, nivelet ja adapterit pienentävät avattavaan kohteeseen kohdistuvaa voimaa, osa todella paljon. Eli lisäosia kannattaa käyttää vain tarvittaessa. Alla oleva momenttisauva on käytännössä jatkovarsi, josta on tehty tarkoituksella ohuempi. Täältä löytyy mielenkiintoisia videoita asiaan liittyen.

Pyöränpulttien kiristämisessä voi käyttää momenttisauvaa (sitä mitä rengasliikkeet ja korjaamot yleensä eivät käytä), jolloin pultit tulevat juuri sopivalle kireydelle. Huomaa että momenttisauva ei yleensä toimi oikein sähkökäyttöisen pulttipyssyn kanssa.

Paineilmavasara on halpa ja kätevä väline kaikenmoiseen naputteluun. Se päihittää helposti perinteisen vasaran ja sitä pystyy pitelemään helposti yhdellä kädellä ahtaissakin paikoissa. Sillä leikkaa jumittavat mutterit, niitit ja vaikka peltiä. Myös kaikki jumissa olevat osat saa naputeltua irti tai auki – nivelet ja akselit, pyöräntuennan osat, pakoputkiston osat, laakerit, pultit…
Paineilmavasaran mukana tulee usein sarja erilaisia leikkaus- ym. talttoja joilla on kyllä käyttöä, mutta tärkein kuitenkin puuttuu. Eli kuvassa koneessa kiinni oleva pyöreä tasapäinen taltta, ”vasaran korvike”, on hyödyllisin autokäytössä. Niitä vain ei valitettavasti pahemmin näy kauppojen hyllyillä. Ulkomailta onneksi löytyy niitäkin sopuhintaan, kolmen erikokoisen sarja noin 15€.

Yksi suositeltava laite on paineilmatoiminen räikkä – se mahtuu ahtaisiin paikkoihin ja vaikka vääntövoima ei ole järin suuri, niin niiden iskevä liike tekee ihmeitä. On olemassa myös pulttipyssyn tapaisia iskeviä paineilmaräikkiä jotka vääntävät kovalla voimalla, mutta niiden hinta pomppaa useampiin satasiin, eikä sellainen ole tarpeen harrastelijakäytössä. Kuvassa ½” ja ¼” karalla olevat. Kokoero voi joskus olla ratkaiseva ja sopivalla karalla olevaan saa sopivan hylsyn liitettyä suoraan ilman välikappaleita, jolloin koko pysyy pienenä.

Paineilmahiomakone/katkaisukone on joskus tarpeen kun kulmahiomakone on liian iso ja kömpelö. Lähinnä käytössä ruosteisten ruuvien irrottamisessa.

Hitsauskone ei ainakaan alkuun ole välttämätön, mutta jossain tilanteissa siitä voi olla korvaamaton apu. Sanoisin, että jos et rakentele tai korjaa mitään muuta, niin ilmankin pärjää. Autonkorjauskäytössä kyseeseen tulee lähinnä ruostevaurioiden korjaus ja katkenneiden tai vaurioituneiden ruuvien irrotus. MIG sopii molempiin, puikkokoneen kanssa voi unohtaa kaikki ohutpeltityöt. Jos raha polttelee taskussa eikä välitä peltitöistä, niin pienen puikkokoneen (invertteri) voi toki ostaa varaston hyllylle. Tarjouksista tuollaisen saa alla satasella. Sillä voi hitsata katkenneeseen pulttiin jatkoa tai tehtailla paksummasta raudasta jonkun korjauksessa tarvittavan erikoistyökalun ym. MIG on huomattavasti monipuolisempi, mutta se on kalliimpi ja vaati lisäksi suojakaasun (hiilidioksidipullo tosin on halpa ja riittoisa ja käy hyvin peruskäyttöön).

Kulmahiomakone. Vaikka ei metallitöitä tekisikään, niin kulmahiomakone eli rälläkkä on hyvä peli monessa paikassa. 125 mm laikoille tarkoitettu kone on paras valinta. Tavallisten hioma- ja katkaisulaikkojen jälkeen on eniten käytössä teräsharjalaikka. Sillä saa nopeasti putsattua osista pois kaikki liat ja irtoruosteet. Ostokuitti kannatta pitää tallessa takuuajan, koska ainakin halvempien rälläköiden kestävyys tuntuu olevan vähän niin ja näin…

Sähkökäyttöinen pulttipyssy on harkinnan arvoinen apuväline, jos paineilmalle ei ole mahdollisuuksia. Ja miksei muutenkin lisänä johonkin käyttöön. Ammattimalleja lukuun ottamatta sähkökäyttöinen pulttipyssy häviää paineilmakäyttöisille niin tehossa kuin koossakin, mutta on silti höydyksi renkaanvaihdossa ja jumissa olevien ruuvien aukaisussa.


Vinkkinä kyseisen Parksiden (ja ehkä monen muunkin, paineilmakäyttöisenkin) pulttipyssyn omistaville – heitä mukana tulevat hylsyt menemään ja osta laadukkaat tilalle. Kuvissa vasemmanpuoleiset hylsyt ovat hyviä ja oikeanpuoleiset huonoja (tässä Parksiden mukana tulleita). Hylsyt ovat ohuita ja materiaali on turhan joustavaa, hylsyyn hukkuu osa tehosta. Kuvastakin näkee että on muuttanut jo hieman muotoaan. Oman kokemuksen kautta huomasin tämän – mukana tulleelle hylsyllä pyöränpultit eivät auenneet, mutta heti perään laadukkaalla hylsyllä kokeillessa pultit aukesivat aivan vaivatta.

Porakoneen käyttö auton parissa on aika vähäistä, lähinnä tarpeen jossain asennustöissä ja pienissä ruostevauriokorjauksissa. Akkukäyttöiset koneet ovat käteviä, mutta akut pitävät siitä että niitä käytetään. Pitkä varastointi ei tee hyvää. Akkonesarjat, joissa sama akku käy moneen koneeseen, ovat siitä syystä hyvä valinta.

Juotoskolvi on usein tarpeen sähköosia ja johtoja korjatessa. Peruskäyttöön käyvät tällaiset suoraan verkkovirtaan liitettävät. Käytännössä tarvitsee kaksi, eli pieneen näpertelyyn teholtaan 25-30W ja isoihin kohteisiin n. 80W. Pieni käy muuten lähes kaikkeen, mutta esim. laturin hiiliä vaihdettaessa tarvitaan enemmän tehoa.
Tässä erinomainen sivu juottamisesta: https://www.mattikaki.fi/~w125312/juotoskoulu/ Sivuilta löytyy lisäksi vianetsintää varten kuvia hyvistä ja huonoista juotoksista.


Lajitelma abiko-liittimiä ja liittimien puristamiseen ja johdon kuorimiseen sopivat pihdit ovat välttämättömät auton parissa touhutessa. Vaikka monet haukkuvat ylemmän kuvan perusmallisia puristuspihtejä, niin niillä pärjää kyllä mainiosti, kunhan tekee puristuksen huolella. Kuitenkin varmempaan lopputulokseen pääsee alemman kuvan kaltaisilla automaattisilla (pihti aukeaa vasta kun on puristettu tarpeeksi) puristuspihdeillä. Sama johtojen kuorimisen kanssa – sen jälkeen kun on telonut rystysiään ahtaassa paikassa johtoa kuoriessaan, niin arvostaa yhdellä kädellä käytettävää kuorintapihtiä. Puristettavia Abiko-liittimiä on monenlaisia, eristämättömiä, kuvassa olevia eristettyjä, kokonaan eristettyjä, kutistesukalla varustettuja.. Autokäyttöön kannattaa valita mahdollisimman suojattuja.
Erilliseltä ohjesivulta löytyy kohta kohdalta-ohjeet johtoliitosten tekoon: Johtoliitokset

Autosähkötöihin liittyen monessa paikassa tarvitaan liitosten suojaamiseen kutistesukkaa ja johtoa on hyvä olla myös varalla. Kosteudelle altistuviin kohteisiin on syytä valita liimallinen kutistesukka, sillä saa liitoksen suojattua tiiviisti.

Akkulaturi on perusvaruste ja sellainen olisi hyvä löytyä. Vikakoodeja lukiessa ja säätäessä on usein syytä kytkeä laturi akkuun.
Apukäynnistin/apuakku voi pelastaa töihin lähdön joku talviaamu, vaikka olisikin vaatimaton perusmalli. Lisäksi sitä voi käyttää akkua vaihdettaessa säilyttämään radion ym. muistit. Ja toki siitä saa virtaa vaikka työvalolle ja puhelimen lataukseen.

Välillä ruuveja tai muita pikkuosia putoilee jonnekin väleihin ja silloin apu löytyy pitkästä joustavasta tartuntakynnestä tai magneettinostimesta.

Moottorinostin on ehdoton apuväline, jos tarkoituksena on irrottaa autosta moottori. Se on myös isona apuna vaihdelaatikon irrotuksessa. Jos laite on hankintalistalla, niin osta ehdottomasti 2 tonnin malli, ei yhden tonnin. Hintaero on pieni ja ulottuvuudessa ja nostokorkeudessa on usein iso ero.