Makitan 227-osainen hylsysarja on houkutteleva tuote, sopivasta tarjouksesta sen voi napata aavistuksen alle satasella. Makitan sivuilla sarjaa kuvaillaan näin: ”Monipuolinen työkalu- ja tarvikesarja laadukkaassa kantosalkussa työmaalle tai vaikkapa autotalliin. ”
Pikatuomio sarjasta: Ihan kelvollinen sarja, mutta soveltuu ennemmin työmaalle, asennuskäyttöön tai mökille, kuin autotalliin. Ei kuitenkaan huono lisä autotallissakaan.
Makitalla on myös useita muita työkalusarjoja, joista löytyy eri kokoonpanolla näitä samoja osia.


Alumiinivahvisteinen muosisalkku on loistava, siinä on oikeat metallisaranat ja lukot. Salkku on luultavasti kestävä ja yksi kivoimpia, joita on tullut käytettyä. Tosin yläpuoliskossa ei ole juurikaan tarttumakohtia avaamista helpottamaan. Kahva on kiinni alaosassa. Lisäksi salkku aukeaa tosin jokseenkin erikoisesti – lähes vaakatasoon, mutta ei kuitenkaan. Kansi jää pari senttiä ilmaan ja salkku keikkuu sitten siinä. Kannen alle täytyy laittaa vaikka laudanpala, että salkku olisi tukevasti. Salkun mitat ovat n. 46x39x10 cm ja painoa on 8,9 kg. Kaikki osat ovat selkeästi esillä ja niillä on hyvät ja toimivat paikat. Sarjassa on hylsyt ja vääntimet kahdessa koossa, 1/4″ ja 1/2″.

Salkun alaosassa on hylsyt hylsyt ja vääntimet. Sytytystulppahylsyistä plussaa. Eli niiden perusteella olisi tarkoitettu myös korjauskäyttöön. Mukana on aina tarpeelliset nivelet ja jatkovarret kummassakin koossa. Hylsyjä on koossa 4-32 mm. Kuitenkin välistä puuttuu 18 mm, 23 mm, 25 mm, 26 mm, 28 mm, 29mm ja 31 mm hylsyt. 14 mm ja pienemmät ovat 1/4″ karalla, isommat ovat 1/2″ karalla. Kovassa käytössä oleva 13 mm hylsy saisi ehdottomasti olla isommalla 1/2″ karalla. Tuumakokoisia hylsyjä ei onneksi ole mukana. Sarjassa on loistavasti mukana E-Torx hylsyjä välillä E4-E24. Näihin E-Torx -hylsyihin liittyy kuitenkin pieni kummallisuus. Pienimmät ovat 1/4″ karalla, keskimmäiset 3/8″ karalla ja suurimmat 1/2″ karalla. 3/8″ karalla varustettujen kanssa täytyy siis käyttää mukana olevaa adapteria, jolla ne saa 1/2″ osiin kiinni. Ja se valitettavasti lisää yhdistelmän kokoa. Oikean reunan Bits-hylsyt ovat melko turhia, menevät ehkä enemmän tuonne akkuporakone- ja rakennustyömaapuolelle.

Hylsyjä on muuten melko kattavasti, mutta missä on 18 mm hylsy? Kokeilin huvikseni vaihtaa jakopäänhihnan käyttäen vain tätä sarjaa, mutta alkumetreillä tuli stoppi juurikin tuon puuttuvan 18 mm hylsyn takia moottorin kannattimen kohdalla. Kanta oli syvennyksessä, niin myöskään sarjan kiintolenkkiavaimesta ei ollut apua, vaikka niistä tuo koko löytyykin. Myöhemmissä vaiheissa tökkäsi ahtaan tilan sekä räikkävääntimen ja kiintolenkkiavainten muotoilun takia.

Räikkävääntimet ovat ihan laadukkaan oloisia ja sopivat hyvin käteen. Räikän suunnanvaihto onnistuu käsineet kädessä. Varren ylöspäin kaartuvasta muotoilusta en henkilökohtaisesti pidä, eikä se yleensä ole tavallisessa korjauskäytössä hyvä. Tilan lisäksi se vie huonossa paikassa vääntövoimaa väärään suuntaan, eli hylsy saattaa muljahtaa irti. Jossain kohteessa muotoilu on tietysti hyväkin, eli vaikkapa asennushommat jollain tasaisella alustalla. Englanninkielinen termi tälle on ”offset ratchet”. Pisin jatkovarsi on tuollainen budjettimalli, eli se on samalla T-väännin. Yleensä ei tuota ongelmaa, mutta kuitenkin parempi jos olisivat erikseen.

Työkalusarjoja mainostetaan usein niiden sisältämällä osamäärällä, mutta kyseisiä lukemia kannattaa ehkä katsoa vähän kriittisesti. Esimerkiksi tässä tapauksessa osia voi olla 227 kpl, mutta näistä osista päälle 130 kpl on pelkkiä kärkipaloja (bitsejä). Pelkästään yläosan muovipitimissä 80 kpl. Monia on useampi samanlainen, PH-kärkiä 5 kpl kutakin kokoa. Olen tottunut siihen, että kutakin kokoa on yksi. Jos joku sattuisi hajoamaan, niin sitten hommataan uusi tilalle. Tämä palvelee ehkä mainitussa rakennustyömaakäytössä paremmin. Kärkipalat eivät varmaan kaipaa sen kummempia esittelyjä. Kaikkien peruskärkien lisäksi löytyy Torx-kärkiä kokoon T50 asti ja muutamia erikoiskärkiä (Tri-Wing ym.). Lisäksi on kaksi magneettista ruuvinohjainta. Isona puutteena ZXN-kärkiä ei käytännössä ole. Pienissä bitseissä on koot 5 ja 8, ei muita. Lähes kaikki kuusiokolokärjet ovat ”turvamallia”, eli reiällä varustettuja ja sitä myöten aavistuksen heikompia. Niistäkään ei löydy kokoa 7, joka tulee helposti eteen VAG–konsernin autoissa.
Kiintolenkkiavaimet ovat laadukkaan oloisia. Niitä on välillä 6-19 mm. Välistä kuitenkin puuttuu koot 7 mm ja 9 mm. Niiden muotoilu on aika lailla suora, verrattuna sellaisiin joissa lenkkipäätä on taivutettu niin että myös pienessä syvennyksessä olevan pultin aukaisu onnistuu. Molemmilla malleilla on kuitenkin käyttöä.

Tämä pakista löytyvä kärkirasia olisi yksinään riittänyt ihan hyvin tavalliseen korjaustoimintaan. Tässä sarjassa on mukana muutama umpinainen kuusiokolokärki.
Pientä käyttötestiä
Tein pientä jarruremppaa (lähinnä jarrupalojen vaihto) vähän eri paikassa ja otin tämän työkalusarjan mukaan. Loppumetreille asti sujui kivasti, mutta perinteisesti viimeisen jarrusatulan kiinnitysruuvit olivatkin vähän tiukemmassa. Tilan takia tuossa on tullut aina käytettyä kiintolenkkiavaimia (mm. käsijarrumekanismi on hieman hylsyjen tiellä) ja niillä on pärjännyt ihan hyvin. Mutta nyt tuon tiukemman ruuvin kohdalla 13 mm kiintolenkkiavain muljahti irti. Näin voi käydä välillä, varsinkin kun työskentelee vähän huonossa paikassa. Tällä kertaa kuitenkin avain pyöristyi enemmän kuin pultti. Ennen ainoastaan pultin kanta jos jokin on ottanut siipeensä. Toivottavasti on yksittäistapaus tuon kiintolenkkiavaimen materiaalin kanssa.

Noh, tuolla sitä oli turha enää yrittää auki, niin sovittelin sitten hylsyä paikalleen. Tässä sarjassa 13 mm hylsy on 1/4″ karalla ja saman kokoinen räikkäväännin on sille järein vääntötyökalu. Ei auennut. Tai toisin sanoen en uskaltanut vääntää rikkoutumisen pelossa, oli sen verran joustava setti. Seuraavaksi kävin hakemassa toisaalta 13 mm hylsyn 1/2″ karalla ja sillä aukesi sitten leikiten. Valmistajien olisi hyvä uskoa, että 1/4″ osat eivät käy tiukassa olevien ruuvien aukaisuun. Tai korkeintaan ehkä tuonne 10 mm paikkeille asti, 13 mm:n hylsyn pitäisi ehdottomasti olla 1/2″ karalla.