Miksi korjata itse?

Miksi korjaisi itse, sen sijaan että veisi auton korjaamoon?

Suurimpana syynä on varmasti  rahan säästö.  Työ on kalleinta ja omalle työlle ei tietenkään lasketa hintaa, kyseessähän on ainakin puoliksi harrastus. 🙂 Säästön suurus luonnollisesti kasvaa työn haastavuuden mukaan. Tavallinen öljynvaihto on nopea homma, eikä siinä välttämättä säästä paria kymppiä enempää. Toisaalta vaikka jakopäänhihnan vaihdossa vierähtää helposti työpäivän verran tunteja, mutta säästökin voi olla 300-500€, jopa enemmänkin. Lisäksi korjaamo ottaa luonnolisesti oman siivunsa kaikista osista, nesteistä ja tarvikkeista. Vaikka korjaamoilla on omat sopimushintansa varaosatoimittajien kanssa, niin silti lähes poikkeuksetta osan saa halvemmalla itse tilaamalla, kuin sen hinta olisi korjaamon laskussa. Huomaa myös, että joillain korjaamoilla on kalliimpi tuntihinta, jos asiakas tuo omat osat mukana – menetetyn katteen ja mahdollisten ongelmien takia. Itselläni on yleensä ollut jonkinlaisena ajatuksena sijoittaa osa säästyneestä summasta johonkin hankintalistalla olevaan työkaluun tai laitteeseen, jolla voi helpottaa tulevia töitä. Tuosta tulee helposti kierre, aina tarvitaan jotain lisää… Itselleen voi vetää selkeän rajan johonkin, että tätä kummoisempia töitä en ala tekemään. Tai sitten antaa palaa.

Tekemällä itse voi myös olla varma työn laadusta. Tai laaduttomuudesta, mutta kukaan ei toivottavasti korjaa sillä mielellä omaa autoaan. Niistä harvoistakin kerroista mitä olen joskus korjaamoita käyttänyt, niin yksikään ei ole saanut täysiä pisteitä korjauksen tekemisestä. Jotain on murjottu tai joku jäänyt kiinnittämättä tai jotain.. Samaa olen kuullut ja lukenut sieltä sun täältä, tosin negatiivisista kokemuksista kerrotaan tietysti aina herkemmin. Näillä sivuilla ei ole tarkoitus haukkua korjaamoja – se ei ole harrastustoimintaa, vaan puhdasta yritystoimintaa ja loppupeleissä tarkoituksena on taata työntekijöille toimeentulo ja omistajalle mielellään vähän enemmänkin. Helpoin keino voiton tekemiseksi on luonnollisesti töiden tekeminen nopeasti, jolloin saadaan otettua enemmän asiakkaita per päivä. Kaikille huolloille löytyy valmistajien ohjeajat, joita korjaamot käyttävät kustannusarvion ja aikataulutuksen teossa. Helppo kohde ja kokenut mekaanikko on ohjeaikoja nopeampi, jolloin voi ottaa jo seuraavan auton työn alle, mutta tietysti laskutetaan sovitun mukaisesti. Joissain kohteissa tietysti arvioitu aika voi ylittyäkin. Kuitenkaan jokaisen osan kanssa ei ehdi kauaa touhuta ja jälki on valitettavasti välillä sen mukaista. Vaakakupissa on tietenkin se, että asiakas ei halua maksaa mistään ylimääräisestä 60-95 €/tunti (keskimääräinen tuntiveloitus korjaamoilla). Ei myöskään rikkinäisen osan korjaamisesta tai korjausyrityksestä, vaan pääsääntöisesti vaihdetaan aina uutta. Kilpailuttaminen on nykyään helppoa ja sieltä helposti valitaan pelkästään hinnan perusteella se halvimman tarjouksen tehnyt korjaamo. Tekniikan Maailman monet korjaamovertailut kertovat karua kieltä töiden tekemisestä. Eri korjaamoiden kohdalla on todella suuria eroja (artikkelit ovat valitettavasti maksullisia/tilaajille). Vaikka huollosta saisi leiman kirjaan ja käteen hienon tarkistuslistauksen, niin mikäänhän ei takaa että kaikki kohdat on oikeasti käyty läpi.

Oma korjaamo on aina auki – ei säätämistä omien töiden ja autokorjaamon aikataulun kanssa. Ei ole yhtään tavatonta, että korjaamolla on seuraava vapaa aika vasta parin viikon päässä. Se ei paljoa auta, jos auto ei ole käyttökunnossa.  Mutta itse tehden homma hoituu, mikäs sen kivempaa kuin maata iltakymmeneltä sateessa auton alla vaihtamassa jarruputkea kun auto täytyy saada aamulla ajoon..

Ja lopussa kiitos seisoo, eli mielihyvän tunne siitä kun (lopulta) on saanut jonkun vian korjattua.

Tekemisen ilokin on yksi syy, mutta sitä usein saattaa vähentää se, että päällä on pieni stressi. Ainakin korjaustöissä, koska usein viat tuntuvat osuvan pahimpaan mahdolliseen hetkeen, ei olisi ylimääräistä aikaa ja auto täytyisi saada mahdollisimman pian takaisin liikenteeseen. Toki korjaamon kanssa väliin jäävät veivaamiset lämmittävät tässä tilanteessa. Asia on toinen ei-yllättävien, vähemmän kriittisten ja ennalta suunniteltujen huoltojen ja korjausten kanssa, joita voi tehdä vihellellen sopivana ajankohtana. 

Suodattimet (moottorin ilmansuodatin, raitistilmasuodatin ja öljynsuodatin)

Moottorin ilmansuodattimen ja öljynsuodattimen vaihto öljynvaihdon yhteydessä ovat ehkä tärkeimmät vuosittaiset huoltotoimenpiteet. Oman mukavuuden takia myös raitisilmasuodatin on syytä vaihtaa samassa yhteydessä. Suodattimet ovat pääsääntöisesti halpoja, rahan takia niiden vaihtoa ei kannata pitkittää.


Mitä tarkoittaa auton huoltaminen?

Auton korjaaminen on selkeä käsite – korjataan joku tietty autoon tullut vika. Korjausten lisäksi auto tarvitsee säännöllistä huoltamista, eli tarkistetaan tiettyjä kohtia ja vaihdetaan suodattimia ja vastaavia osia, jotka eivät varsinaisesti rikkoudu, mutta vaativat aika ajoin uusimista moitteettoman toiminnan varmistamiseksi. 

”Juuri huollettu” tai ”käytin auton huollossa” ovat usein kuultuja lauseita, jotka eivät käytännössä kerro juuri mitään. On vuosihuoltoa, kausihuoltoa, määräaikaishuoltoa, katsastushuoltoa, öljynvaihtohuoltoa, ilmastointihuoltoa… Huoltojen nimitykset ja sisältö ovat melko kirjavia, eikä niistä voi tehdä täydellistä listaa. Eli jos viet auton huoltoon, niin tutki huolellisesti eri huoltojen sisällöt. Huonolla tuurilla vaikkapa sytytystulpat tai ilmansuodatin saattaa olla vuosikausia vaihtamatta. Huoltoon voi myös kuulua renkaiden kunnon silmämääräinen tarkistus, mutta ei kuitenkaan rengaspaineiden tarkistusta. Useimmiten huollon aikataulu on tiukka, eli jos autosta löytyy jotain polttimon vaihtoa isompaa työtä, niin työlle täytyy varata oma korjausaika.

Tässä Autojerryn sivuilta löytyvä yleinen huolto-ohjelma, eli jonkinlainen ohjeellinen lista määrävälein tehtävistä huolloista ja tarkistuksista: https://autojerry.fi/kayttaja/huolto-ohjelma/ 

Alla olevia huoltojen hinta- ja sisältötietoja on katsottu useiden eri korjaamoiden sekä Autojerryn sivuilta syksyllä 2020. Tiedot ovat luonnollisesti suuntaa-antavia, välillä voi olla tarjouksia ja automallin erityisvaatimukset voivat vaikuttaa hintaan.

Öljynvaihto

Ehdottomasti yleisin ja siinä samalla tärkein huoltotyö, eli öljynvaihto maksaa teetettynä n. 60-100€, autosta riippuen enemmänkin. Karkeana ohjeena voisi suositella vaihtamaan öljyt korkeintaan 15 tkm välein, vaikka auton huoltokirja lupaisikin pidemmän vaihtovälin.

Määräaikaishuolto

Yleensä määräaikashuolto-nimellä kulkevat huollot on määritelty auton huoltokirjassa tai huolto-ohjelmassa ja uuden auton kohdalla niiden teettäminen on edellytys takuun voimassaololle. Määräkaishuolloille on usein kilometri- ja aikarajat (esim. 30000 km tai 2 vuotta), joista jomman kumman ensin täyttyessä täytyy varailla aikaa huoltoon. Uudemmissa autoissa huoltoilmaisin kertoo huollon tarpeesta. Määräaikaishuoltoa ei siis kannata tehdä itse takuuaikana, eli tässä tapauksessa joutuu turvautumaan korjaamoon. Autojerry sanoo määräaikaishuollon keskihinnaksi 235€, vaihtelun ollessa 140-900€. Takuuajan jälkeen on tietysti oman harkinnan varassa, että miten haluaa toimia.

Määräaikaishuollon sisältönä on usein (osa kuuluu perushintaan ja osa on lisätöitä):

  • öljyn ja öljynsuodattimien vaihto, raitisilmasuodattimen vaihto, ilmansuodattimen vaihto, polttoainesuodattimen vaihto, sytystulppien vaihto, huoltovalon nollaus
  • joukko tarkistuksia/vaihtoja/täyttöjä, kuten jarrut, jarrupalat, renkaat, akku, hihnat, nesteet, vikakoodit, polttimot, pyyhkimen sulat, moottoritila, alusta
  • lisäksi mahdolliset muut valmistajan määrittelemät huoltokohteet

Vuosihuolto, kausihuolto

Vuosihuolto tai kausihuolto on suppeampi kuin määräaikaishuolto ja se on tarkoitettu tehtäväksi vuosittain, jos määräaikaishuolto ei osu kohdalle. Tai vanhemmalle autolle vuosittain. Kausihuolto on käytännössä öljynvaihto lisättynä joukolla tarkistuskohteita. Hinta n. 150€ molemmin puolin sisällöstä ja lisätöistä riippuen. Lisätöiden kanssa kausihuolto voi vastata määräaikaishuoltoa. Moottorin imansuodattimen tarkistus tai vaihto ei välttämättä kuulu ollenkaan huoltoon, vaikka onkin moottorin toiminnan kannalta tärkeä. 

Kausihuoltoon kuuluu useimmiten;

  • öljyn ja öljynsuodattimien vaihto
  • joukko tarkistuksia, vähemmän kuin kuin määräaikaishuoltoon. Yleensä nestetasot/pakkasenkestävyys, pyyhkimen sulat, renkaat, jarrut, alusta, valot, hihnat
  • lukkojen voitelu voi myös kuulua hintaan

Katsastushuolto on sellainen, mistä ei pahemmin viitsi kirjoitella. Se voi olla asiallinen avaimet käteen-palvelu sisältäen katsastukset, tai sitten pahimmillaan rahastusyritys, jossa autosta löydetään vaikka mitä vaihdettavaa, joista katsastuksessa ei olisi sanottu mitään.

Oma huolto

Omassa huollossa olevaan autoon suosittelisin tekemään kerran vuodessa ”määräaikaishuollon”. Paras aika tälle voisi olla vaikkapa keväällä renkaiden vaihdon yhteydessä, näin auto on iskussa kesälomareissuja varten. Halutessaan voi tehdä renkaiden vaihdon yhteydessä sen alueen (jarrupalat, levyt, nivelet, suojakumit..) silmämääräisen tarkistuksen ja loput huoltotyöt vähän myöhemmin lämpimämmällä kelillä. Ajomäärästä riippuen öljynvaihdon voi joutua tekemään useamminkin, mutta kuitenkin vähintään vuoden välein.

Tähän voisi sisällyttää:

  • öljyn ja öljynsuodattimien vaihto, raitisilmasuodattimen vaihto, ilmansuodattimen vaihto. 
  • kaikki yllä mainitut tarvittavat silmämääräiset tarkistukset, kuten jarrut, jarrupalat, renkaat, akku, hihnat, nesteet, sulat, polttimot, moottoritila ja alusta (vuodot ym.)
  • lisäksi tarpeen mukaan polttoainesuodattimen vaihto, sytystulppien vaihto,  jarrunesteen vaihto, sekä ajomäärästä tai kuluneesta ajasta riippuvat huoltotyöt, kuten apulaitehihnan vaihto, jakohihnan vaihto ym. . Saranoiden ja lukkojen voitelu