Lue aina oman vikakoodinlukijan ohjeet. Pääsääntöisesti vikakoodinlukijan kytkentä autoon menee kuitenkin näin:
- Sammuta auto, jos se on käynnissä
- Liitä vikakoodinlukija autoon
- Käännä avaimesta autoon virta päälle. Tarvittaessa (esim. live datan seuraaminen) auton voi myös käynnistää. Pääsääntöisesti kuitenkin nollaamiset tehdään virta kytkettynä ja moottori sammutettuna
- Tee vikakoodinlukijalla tarvittavat toimenpiteet
- Käännä avaimesta virta pois
- Irrota vikakoodinlukija
Älä ikinä kytke tai irrota vikakoodinlukijaa auton virran ollessa päällä. Vikakoodinlukija yleensä neuvoo näytöllä, jos on tarve sammuttaa moottori vaikkapa vikakoodien poiston yhteydessä. Voit sammuttaa puhaltimen ja kytkeä tarvittaessa ajovalot pois ylimääräisen virrankulutuksen vähentämiseksi. Pidempikestoisten töiden yhteydessä on syytä liittää laturi akkuun. Jotkin toimenpiteet eivät ole mahdollisia, jos akun jännite laskee tietyn rajan alle.
Uudehkoissa autoissa on lähes poikkeuksetta huoltovälin ilmaisin, joka on tarkoitettu nollattavaksi öljynvaihdon yhteydessä. Ja joko tietyn kilometrimäärän tai muiden muuttujien perusteella (muuttuva huoltoväli) auto muistuttaa aikanaan seuraavasta huollosta.

Ilmaisimia on monenlaisia, tässä autossa palaa jatkuvasti kiintoavaimen kuva näytössä ja lisäksi aina käynnistyksen yhteydessä tulee oma viestinsä ja äänimerkki. Huoltoilmaisin nollataan (useimmiten) huoltoliikkessä öljynvaihdon yhteydessä, mutta itse tehden tuo jää helposti tekemättä. Työ ei kuitenkaan ole iso.

Etsi auton OBD-liitin. Sen pitäisi sijaita korkeintaan 60 cm:n päässä ohjauspyörästä. Usein se löytyy kuljettajan polvien tietämiltä sulakerasiasta tai keskikonsolista jonkin lokeron tai kannen alta. Liittimen väri voi vaihdella.

Liitä vikakoodinlukija liittimeen. Huomaa, että pistoke on muotoiltu ja menee vain yhdessä asennossa paikalleen.

Kytke autoon sytytysvirta, mutta älä käynnistä. Vikakoodinlukija saa yleensä käyttöjännitteensä OBD-liittimen kautta ja käynnistyy automaattisesti. Kuvan lukijan päävalikosta löytyy yleiset OBD-toiminnot (OBDII/EOBD), sähköisen käsijarrun ohjaus (EPB), automerkkikohtaiset toiminnot (Scan) ja huoltoilmaisimen nollaus (OilReset)

Huoltoilmaisen nollaus on merkkikohtainen toiminto, eli laite haluaa tietää, että mistä autosta on kyse. Joissain laitteissa syötetään auton valmistenumero (VIN), jossain valitaan valikoista. Tässä tapauksessa valitaan ensin maanosa, josta auto on kotosin

Seuraavaksi valitaan auton merkki. Nämä valinnat riittivät Skodalla, mutta tapauskohtaisesti täytyy vielä valita malli, vuosimalli ym. tarkempia tietoja

Nyt lukija muodostaa yhteyden autoon. Joissain autoissa huoltomuistuttimen nollaus onnistuu tietyillä auton hallintalaitteiden näppäinyhdistelmillä, jolloin kyseiset ohjeet olisivat näkyneet näytöllä. Tässä tapauksessa kuitenkaan ei.



Kun yhteys on muodostunut, niin seuraavaksi aukeaa useampi valikko, joista pystyy säätämään huoltoilmaisimen asetuksia sekä vaihtamaan kiinteän sekä muuttuvan huoltovälin välillä.

Tällä kertaa tuli valittua vaihtuva huoltoväli ja vahvistusviesti kertoo tämän onnistuneen. Käytännössä kuitenkin öljyt tulevat vaihdettua aikaisemmin, täytyi vain saada huoltoilmaisin sammutettua.

Valmista, huoltoilmaisin sammui saman tien. Ja aikaa näytti kuluneen toimenpiteeseen kuvauksineen 5 minuuttia. 🙂
Lopuksi sammuta autosta virta ja irrota vikakoodinlukija.