Monessa autossa tarvitsee jo polttimoita vaihtaessa työkaluja. Kootaanpa siis ihan alkuun perustyökalut, eli tavallisimmat työkalut, joita tarvitsee pienissä korjauksissa. Valmista kunnollista sarjaa ei oikein tunnu löytyvän – pääsääntöisesti kaupoista löytyy kodin työkalusarjoja vasaroineen ja mittanauhoineen ja sitten tavallisia hylsysarjoja. Kumpikin on huono valinta tähän lähtöön, koska niistä joko puuttuu paljon oleellisia työkaluja tai sitten mukana on paljon ylimääräistä painolastia.
Hinta-arvio alla kuvatuille työkaluille pakkeineen on tuolla 150€ tuntumassa kohtullisen laadukkaita työkaluja käyttäen. Pakki on hyvä pitää aina autossa mukana. Siitä voi olla korvaamaton apu tien päällä, vaikka sitten muiden auttamisessa. Työkaluilla on usein käyttöä myös mökillä, polkupyörien ja pienkoneiden säätämisessä ja vaikka missä.
Ensin tarvitaan pienehkö (luokkaa 40*20*20 cm) työkalupakki:
Seuraavaksi täytetään pakki. Tällainen sisältö on vuosien varrella havaittu hyväksi:
- pieni 1/4″ hylsysarja, esimerkiksi Bahco SL 25 (siinä on hylsyjä välillä 4-13 mm ja lisäksi usein tarpeelliset torx- ja kuusiokolokärjet). Tämä yksinään riittää jo melko moneen työhön.
- jakoavain, luokkaa 6″ tai 8″. Jakoavain ei ole ensimmäinen vaihtoehto ruuvien aukaisussa, mutta se täydentää lenkkiavaimista puuttuvia kokoja ja on kätevä pidettäessä vaikka läpi menevän pultin toista päätä paikoillaan
- ruuvimeisselisarja, vaikkapa 5-6 osainen taltta- ja ristipääsarja. Irtokärkisarjalla ei voi korvata näitä, koska usein ruuvimeisseliä tarvitaan myös jonkun muun kuin ruuvin vääntämiseen tai irrottamiseen. Hyvänä lisänä kuitenkin kannattaa olla joku irtokärkisarja (kahva+irtokärjet).
- siirtoleukapihdit
- linjapihdit
- sivuleikkuri
- kärkipihdit
Kaikilla näillä pihdeillä on oma paikkansa kiinnipitämisessä, vääntämisessä tai katkaisussa
- pieni pakkiin sopiva kiintolenkkiavainsarja, josta löytyy tavallisimmat koot.
Teleskooppivarrella varustettu pyöränmutteriavain on havaittu hyväksi, se päihittää perinteisen ristikkoavaimen varsinkin tiukassa olevien pulttien kanssa. Puhumattakaan auton varusteisiin kuuluvan avaimen. Tällaisella saa kohtuullisen helposti auki korjaamolla liian tiukkaan väännetyt pultit. Eli tarvittessa voi pysähtyä auttamaan rengasrikon kohtamaa kanssa-autoilijaa. 🙂 Näissä on usein kaksipäinen käännettävä hylsy. Kiinnitä huomio niiden kokoihin tai osta tarvittessa lisäksi mukaan sopivan kokoinen hylsy. Autojen pyöränpulttien kannat ovat järjestään joko 17, 19 tai 21 mm. Jotkut vannovat ristikkoavaimien nimeen. Sellaisella on tietysti kiva pyöritellä pultit kevysti kiinni ja auki, mutta tosikäyttöä se ei kestä. Rakenteen vuoksi siihen saa tarpeeksi voimaa ja kaikki mitä olen nähnyt, ovat vääntyneet jatkovarren tai päällä pomppimisen takia.
Tuon kokoiseen pakkiin mahtuu lisäksi työkäsineet ja pientä tarviketta, eli nippusiteitä, muutama varapolttimo, sulakkeita, sähköteippirulla. Itselläni on vielä tubeless-paikkaussarja, jokunen erikokoinen letkunkiristin, pätkä johtoa, abiko-liittimiä ym. pientä nippeliä.
Yllä olevien kaveriksi kun ostaa varaston nurkkaan vielä laajan työkalusarjan, joka sisältää kattavasti mm. hylsyjä ja kiintolenkkiavaimia, niin pitäisi selviytyä lähes työstä kuin työstä. Tällaista sarjaa ei kuitenkaan kannata pitää jatkuvasti auton perässä painolastina. Tästä tarkemmin osiossa ”Työkalusarjat ja asiaa työkaluista”
Perustyökaluihin voisi ehkä lukea lisäksi automallikohtaisen korjausoppaan. Sellainen kirja kannattaa ostaa, jos vain on saatavilla. Tunnetuimpia ovat Haynesin englanninkieliset oppaat sekä (mitä ilmeisimmin) näihin perustuvat Alfamerin suomenkieliset korjausoppaat. Suosittelen englanninkielisiä, ne ovat usein kattavampia. Tosin oppaissa on jonkin verran merkki- ja mallikohtaisia eroja. Lisäksi näissä on välillä pieniä kummallisuuksia, jokin työ tehdään vähän vaikeamman kautta tai jonkun työn kohdalla todetaan lyhyesti, että nyt on kyllä niin vaikeaa että vie korjaamolle. 🙂
Korjausoppaasta on iso apu monessa kohtaa. Öljynvaihdossa ei vielä ole tarpeen, mutta jos vähänkin enemmän meinaa tehdä, niin silloin. Korjausoppaasta löytyy kätevästi myös tavallisimmat säätöarvot, sähkökaaviot ja kiristysmomentit ja niihin voi luottaa paremmin kuin netistä pikaisesti löytyneisiin ”lähes saman automallin” tietoihin. Nykyään toki netistä löytyy paljon räjäytyskuvia ja jonkinlaisia korjausoppaita (usein ei kuitenkaan täysin kattavia) ja eri keskustelupalstoilta kuvien kera ohjeita töiden tekemiseen, mutta paperiversio on kuitenkin kätevämpi töitä tehdessä.
Edellä mainitun työkalupakin lisäksi autossa on tietysti syytä olla mukana/tallella varusteisiin kuuluva nosturi, varoituskolmio ja mahdollinen irrotettava hinauslenkki. Ja voimissaan oleva renkaanpaikkausaine tai vararengas, jonka ilmanpaineet tulee tarkistettua säännöllisesti.
Niiden lisäksi mukaan kannattaa vielä pakata valaisin, hinausköysi, käynnistyskaapelit ja huomioliivi. Talvella mukana voi olla vielä pieni lumilapio. Jos niille ei omalla kohdalla tule käyttöä, niin ne voivat aina olla tarpeen jotain muuta autettaessa.