Palautelomake löytyy sivun alaosasta.
Näiden sivujen kirjoittaja on vuosien varrella hurahtanut korjaamiseen ja huoltoihin niin, että periaatteena on tehdä omiin autoihin kaikki korjaukset itse, välillä tietysti muitakin auttaen. Nykyään rengastöitä myöten… Toki joitain töitä, lähinnä ehkä ilmastointihuollon, joutuu jättämään korjaamon tehtäväksi. Pohjalla on pienestä pitäen ollut kiinnostus kaikenlaisten koneiden ja laitteiden lisäksi elektroniikkaan ja myöhemmin onkin tullut käytyä elektronikka-alan koulutus. Se on hyvä pohjakoulutus korjaustöihin – jos pystyy purkamaan ja kokoamaan vaikka läppärin tai muun vastaavan laitteen niin ettei jäljelle jää ylimääräisiä osia, niin sen jälkeen auto on helppo nakki.
Lähellä sydäntä ovat pääasiassa VAG-konsernin autot ja Renault. Ja vielä diesel-moottoriset sellaiset, eli jossain kohti näkökanta voi olla vähän kapea, vaikka muidenkin parissa tulee touhuttua. Palautetta saa laittaa, jos jostain puuttuu jotain oleellista.
Lähes kaikki kirjoituksissa olevat jutut perustuvat omiin työtapoihin ja kokemuksiin. Ei siis vedetä herneitä nenään, koska tapoja ja tottumuksia on lähes yhtä paljon kuin tekijöitä. Ja harvoin on olemassa vain yhtä oikeaa tapaa. Itse korjauskohdekin tietysti vaikuttaa asiaan.
Kävijämäärät ja sivulataukset ovat tasaisessa nousussa. Sivusto sai alkunsa maaliskuussa 2019 ja vuonna 2022 ylittyi 27 000 vuotuisen kävijän raja. Hieno homma! Alkutaipaleella ei kuitenkaan tullut ajateltua, että ilmaista palvelintilaa ei ole… Tästä johtuen joulukuussa 2022 sivusto siirtyi Webnodelta uudelle palveluntarjoajalle ja siinä samassa sivut saivat myös oman domainin. Yritin pitää ulkonäön ja rakenteen mahdollisimman samanlaisena. Uutena kivana ominaisuutena sivuille sai hakutoiminnon.

Harrastukset valitettavasti maksavat ja sivuston ylläpidosta koituukin pakollisia kuluja reilut 130€ vuodessa. Kokeilin jonkin aikaa Google-mainoksia, mutta niistä tuli luovuttua. Tuottoon nähden niistä on liikaa vaivaa, eivätkä mainokset myöskään ole mikään kaunistus sivuilla.
Mainitaan vielä, että minkäänlaista kaupallista yhteistyötä tai kytköksiä ei ole mihinkään suuntaan, kaikki on ostettu omalla rahalla ja tehty harrastuspohjalta. Tuon mainitun kaupallinen yhteistyön kantilta sivusto on valitettavasti vähän väliinputoaja, kun miettii alaan liittyviä toimijoita (lähinnä varaosamyynti ja korjaamot).
Palveluntarjoajana on Zoner Oy, sivut on tehty WordPressillä ja sivupohjana on jonkin verran muokattu Twenty Fifteen.
Tilastojen mukaan tällä hetkellä suosituimmat sivut löytyvät Työohjeita-osiosta (jarruputket, johtoliitokset ja jarrujen ilmaus) ja myös työkalut kiinnostavat. Palautetta tulee hyvin vähän ja toivomuksia sisällöstä vielä vähemmän… Lisää sisältöä on kuitenkin paljon mielessä ja sitä tulee ajan ja lompakon salliessa.
Kirjoittaja ei luonnollisestikaan vastaa näillä sivuilla mahdollisesti olevista virheistä tai tiedosta. Lisäksi jokaisen velvollisuutena on tutustua käytössä olevien koneiden, työkalujen, kemikaalien ja osien käyttö- ja asennusohjeisiin sekä mahdollisiin korjauskohdetta koskeviin määräyksiin ja korjausohjeisiin.
Tarkoituksena on edistää korjausharrastusta, joten tarvittaessa aiheeseen liittyen yksittäisiä tekstejä ja kuvia saa lainata, kunhan mainitsee lähteen (mieluiten linkki kyseiselle sivuille).
Toiveita, palautetta tai korjausehdotuksia voi laittaa osoitteeseen diy.mekaanikko@gmail.com tai alla olevalla lomakkeella.
Sivuston kokoamiseen on kulunut melko paljon aikaa, niin sekin on kiva kuulla, jos jostain on ollut hyötyä. 🙂
MUUTOSHISTORIAA
8/2023 – lisätty Tietopankkiin osio ”B-ajokortti ja peräkärryt ym.”
5/2023 – lisätty osioon ”Johtoliitokset ja liittimet” ohjeet Superseal-liittimistä
5/2023 – lisätty osio ”Renkaan paikkaus”. Lisäksi hieman muokattu valikkorakennetta
5/2023 – lisätty osio ”Auton hinaus”
3/2023 – lisätty osioon ”Johtoliitokset ja liittimet” ohjeet Deutsch-liittimistä
12/2022 – sivusto siirretty Webnodelta uudelle palveluntarjoajalle ja omalle domainille
7/2022 – päivitetty ”Kemikaalit”-osio
5/2022 – lisätty osioon ”Työohjeita ja vinkkejä” alasivu ”OBD/Huoltoilmaisimen nollaus”. ”Linkkejä/varaosat” ja ”OBD/vikakoodien luku” -osiot päivitetty.
1/2022 – lisätty osioon ”Työohjeita ja vinkkejä” alasivu ”Elektroniikan perusteet”
11/2021 – lisätty osioon ”Työohjeita ja vinkkejä” alasivu ”Jarrujen ilmaus”. Kuvia päivitelty ja tehty pieniä korjauksia
4/2021 – luotu osio ”Työohjeita ja vinkkejä” ja siirretty sinne ohjeet johtoliitoksista ja kaksoiskartiotyökalusta. Käyty linkit läpi ja tehty muita pieniä korjauksia
3/2021 – lisätty osioon ”Erikoistyökalut” alasivu ”Johtoliitokset ja liittimet”
11/2020 – lisätty osio ”Vianhaku” ja lisätty asiaa osioon ”Miksi korjata itse?”
7/2020 – lisätty osio ”Katsastustarkistus”
1/2020 – lisätty osioon ”Erikoistyökalut” alasivu kaksoiskartiotyökalun käytöstä
12/2019 – muokattu osiota ”Työkalupakki autoon” ja lisätty osio ”Työkalusarjat ja asiaa työkaluista”
10/2019 – ”Kemikaalit”-osio muokattu
9/2019 – lisätty osio ”Haastavampia töitä”
8/2019 – lisätty työkaluja ”Erikoistyökalut”-osioon
7/2019 – pieniä korjauksia ja muutoksia, lisätty kuvia, lisätty osiot ”Linkkejä/varaosat” ja ”Koneet ja laitteet”
5/2019 – lisätty kuvia ja kuvatekstejä, lisätty osiot ”Testaus ja mittaus”, ”Erikoistyökalut”, ”Kemikaalit” ja ”Jumittavat ruuvit”