Naula, ruuvi (usein peltikaton kateruuvi), vetoniitin varsi tai muu vastaava piikki renkaassa on ikävä tuttavuus. Sitä ei välttämättä huomaa heti, rengas voi tyhjentyä yön aikana tai hiljakseen parin viikon aikana. Ensin mainitun tapauksen huomaa useimmiten kun aamulla pitäisi lähteä töihin ja on tietysti kiire. Jälkimmäisen tapauksen kanssa voi lisätä ilmaa ja miettiä, että mitä tekee. Joka tapauksessa rengasliikkeessä käymisen sijaan renkaan voi luultavasti paikata itse, rengasta irrottamatta, alle 15 minuutissa. Tässä ohjeessa käytetään tubeless-paikkaussarjaa (tutumpi nimitys ”kamelinpaska”). Toinen vaihtoehto on spray-pullossa oleva renkaanpaikkausaine tai autossa vararenkaan tilalla oleva vastaava paikka-aine, mutta ne ovat täysin tilapäiskorjauksia ja lisäksi paikka-aineen siivoaminen teettää hieman lisätöitä rengasliikkeessä.
Kaksi erilaista tubeless-paikkaussarjaa. Ylemmän sisältö vastaa marketeissa myytäviä halpoja (5-10€) paikkaussarjoja ja alempi on hieman kalliimpi ”ammattimalli”. Sarjojen paikka-ainepötkylät (matopaikka, kamelinpaska, paikkanauha, -naru, -pötkö) eivät säily ikuisesti, eli 10 vuotta vanhoilla ei kannata yrittää tehdä paikkausta.
Joissain sarjoissa tulee mukana liimaputkilo, joissain ei. Kumiliima ei ole välttämätön, koska pötkylän pitäisi vulkanoitua paikalleen ilmankin, mutta se helpottaa asennusta ja edesauttaa korjauksen onnistumista. Kuvan polkupyörän paikkasarjan liima ei valmistajan sivujen mukaan ole se juuri oikea tähän käyttöön, mutta kokemuksen mukaan toimii kyllä. Näitä paikkarasioita on laajasti saatavilla ja paikkarasia auton työkalupakissa voi olla tarpeen myös kaksipyöräisten kanssa.
Pakolliset varoitukset ja huomautukset
Tämä korjaustapa on luonteeltaan tilapäinen (hätätilanteeseen), mutta käytännössä paikkaus voi kestää renkaan loppuiän. Omalla kohdalla on tullut eteen pari rengasta, jotka ovat vuotaneet hieman, niin että ovat tarvinneet ilman lisäystä ehkä kuukauden välein. Näistä on löytynyt pötkylällä tehty paikkaus. Eli oman mielenrauhan vuoksi tai jos rengas on uudehko, niin varmuuden vuoksi kannattaa käyttää rengas myöhemmin rengasliikkeessä paikattavana.
Luotettavampaan paikkaamiseen käytetään pääsääntöisesti kuvan näköistä sienipaikkaa. Muutamien työkalujen ja tarvikkeiden lisäksi sen käyttäminen vaatii renkaan irrotuksen vanteelta.
Järjestään jokaisessa renkaan paikkaukseen liittyvässä keskustelussa joku mainitsee tubeless-paikkasarjan käytön olevan lain mukaan kiellettyä. Mitään pykälää asiaa koskien en kuitenkaan ole löytänyt. Katsastajaa ei myöskään kiinnosta, että onko rengas mahdollisesti paikattu ja miten, kunhan se muuten on ok. Rengasliikkeet eivät pääsääntöisesti käytä pötkyläpaikkoja. Syitä on varmasti useampia. Paikkauksesta olisi hankalaa veloittaa liiketoiminnan kannalta vaadittavaa summaa, kun kuka tahansa voi ostaa vitosella viiden reiän paikkaustarpeet. Matopaikka ei ole yhtä luotettava kuin sienipaikka. Lisäksi vauriokohta olisi hyvä saada tarkistettua myös sisäpuolelta.
Paikkaustapa sopii ainoastaan vaurioille, jotka ovat renkaan kulutuspinnan alueella. Renkaan sivussa (kyljessä) olevia vaurioita ei pysty paikkaamaan. Lisäksi vaurion tulee olla ohuen pyöreän esineen tekemä, eli juurikin ruuvi tai naula. Halkaisija korkeintaan 5-6 mm. Esimerkiksi terävän kiven tai jonkin metallinkappaleen tekemä vaurio on usein viiltomainen, eikä sellaisen paikkaus onnistu. Näissä tapauksissa rengas on syytä tarkistaa sisältäpäin ja paikata asiaankuuluvalla tavalla.
Paikkauksen saa myös unohtaa, jos tyhjentyneellä renkaalla on ajettu metriäkään. Tyhjällä renkaalla ajettaessa renkaan rungon vaurioituminen on todennäköistä, eli myös näissä tapauksissa on syytä antaa rengasliikkeen tarkistaa rengas.
Jos mahdollista, niin turvallisuussyistä paikattavan renkaan painetta olisi hyvä alentaa (~1 bar tuntumaan) ennen työhön ryhtymistä. Täysin tyhjän renkaan paikkaaminen on hankalaa, eli jonkin verran painetta olisi hyvä olla.
Renkaan paikkaus
Ensimmäisenä etsi vauriokohta.
Vuotopaikka löytyy usein ihan silmämääräisesti tai kuuntelemalla. Joskus esine ei ole enää renkaassa kiinni ja voi joututua turvautumaan saippuaveteen vuotokohdan paljastamiseksi. Ruuvi tai naula on usein hyvänä tulppana reiässä, eli älä kisko sitä vielä pois. Työskentely on helpointa jos rengas on irrallaan, mutta onnistuu myös paikallaan. Eturenkaan kohdalla käännä ratti toiseen laitaan ja työnnä tai aja autoa sen verran, että vauriokohta on sopivasti esillä. Takarenkaiden kanssa joutuu työskentelemään hieman huonommassa asennossa.
Ennakoi seuraava työvaihe ja laita paikkamato keskeltä kiinni pujotustyökaluun kuvan esittämällä tavalla. Jos pujotustyökalu on toista mallia, eli kärjestä auki, niin voit ruuvarilla hieman levittää kerkeä, muuten matopaikan saaminen paikalleen voi olla aika vaikeaa. Ota myös mahdollinen liimatuubi lähelle valmiiksi.
Irrota naula tai ruuvi renkaasta sivuleikkureilla, pihdeillä ja sopivalla avaimella. Katso missä asennossa ruuvi tai naula on. Jos se on vinossa johonkin suuntaan, niin myös paikka täytyy asentaa samansuuntaisesti.
Työnnä raspi reikään (huomio edellä mainittu suunta) ja liikuta sitä edestakaisin niin kauan, että se liikkuu helposti. Raspin/puhdistuspuikon on tarkoitus avartaa reikää ja tehdä tilaa renkaan rakenteessa olevien teräslankojen väliin. Kuvan mallinen on mahdollisesti hieman huonompi kuin ylempänä olleen ammattimallin sarjan vastaava – tuo katkoo helpommin teräsvyön säikeitä kuin toinen.
Valmiina seuraavaan vaiheeseen. Tässä kohtaa ilmaa vuotaa melko runsaasti, eli kannattaa olla nopea
Levitä liimaa vauriokohtaan sekä paikkamatoon
Seuraavaksi työnnä pujotustyökalu reikään. Suoraan, kiertämättä kahvasta. Tämä on koko paikkauksen hankalin työvaihe, koska voimaa tarvitaan melko paljon. Toisaalta paikkamato ei saa mennä liian syvälle. Kumiliima helpottaa hieman, ilman liimaa on vielä vaikeampaa.
Paikka on sopivalla syvyydellä, kun päistä on näkyvissä sentin verran. Vedä pujotustyökalu pois. Ennemmin nykäisemällä, kuin hitaasti vetämällä. Älä kierrä pujotustyökalua.
Viimeistelyä vaille valmis paikka
Leikkaa renkaan pinnan tasalta ylimääräiset pois. Käytä terävää veistä tai sivuleikkuria. Paikka-aine on melko tahmaava, niin ei ehkä kannata sotkea upouutta monitoimityökalua.
Valmis paikka. Lopuksi paineet kohdalleen ja tarpeen mukaan myöhemmin suunta kohti rengasliikettä.
Ja renkaan sisäpuolelta näyttää tältä.