Ihanne olisi luonnollisesti iso lämmin autotalli varustettuna autonostimella, mutta harvalla on mahdollisuuksia siihen. Jos autotalli löytyykin, niin usein ei ole toivoakaan että sinne saisi sopimaan enää autoa tai ympärillä olisi tilaa työskentelylle. Toki se on jo hienoa jos työkalut saa sijoitettua autotalliin tai varastoon ja autolle on tila vieressä.
Jos lähistöllä sattuu olemaan edullinen tee itse-halli, niin se voi olla varteenotettava vaihtoehto joidenkin töiden kohdalla. Oletuksena kuitenkin on, että työskennellään ulkona omassa pihassa, taloyhtiön tai vaikka marketin parkkipaikan reunalla tai muussa vastaavassa paikassa. Jotain on silti tehtävissä työskentelyolosuhteiden parantamiseksi. Sivun loppupuolella asiaa auton nostamisesta. Asiaa sivutaan myös Perustöitä-osiossa.
Auton alle tarvitaan ehdottomasti pieni pressu (2x3m) tai muu vastaava suoja. Ensinnäkin se suojaa ympäristöä, koska monessa työssä voi läikkyä tai tippua öljyä ja muita nesteitä. Toisekseen se suojaa hermoja… Poikkeuksetta joku ruuvi, jousi tai muu nippeli putoaa ja maasta niiden löytäminen on lähestulkoon mahdotonta.
Pehmustettu korjausalusta on iso mukavuustekijä aina kun joutuu työskentelemään maaten tai polvillaan. Pelkät polvisuojatkin toki auttavat, mutta usein on mukavampi istua tai maata.

3x3m Pop-Up-teltta tai vastaava pitkäkestoisempia töitä (vaikkapa jakohihnan vaihto) varten. Menee pieneen tilaan ja on helppo pystyttää muutamassa minuutissa. Autosta saa puolet sisälle suojaan, kahden teltan alle mahtuu kokonaan. Suojaa niin paahtavalta auringolta kuin sateelta ja tuulelta. Yleensähän alkaa satamaan juuri kun on saanut kaikki työkalut ja muut tarvikkeet leviteltyä pihalle… Katoksen rakenteisiin saa helposti ripustettua parit työvalot ja kylmän yllättäessä säteilylämmittimenkin (sellaista ei tietenkään saa jättää ilman valvontaa). Osa teltoista on täysiä rimpuloita ja toritelttojen tasoiset taas maksavat mansikoita. Tällaiseen käyttötarkoitukseen sopivia telttoja löytyy vaikkapa Puuilosta ja 24mx myy myös hinta-laatusuhteeltaan pätevää telttaa, ajoittain ollut tarjouksessa kolmen seinän kanssa alle 100€.

Huomaa, että välttämättä ei ole kivaa työskennellä koko päivää vaikkapa punaisessa teltassa, koska valo tulee kankaan läpi. Tummat värit ovat parempia. Ja joidenkin telttojen ja autojen kanssa voi tulla ongelmia konepellin kanssa, eli se ei välttämättä mahdu aukeamaan kokonaan.

Valosta puheen ollen, sitä ei ole ikinä liikaa. Eli usein on tarpeen roikkalamppu yleisvaloksi ja lisäksi joku pieni paristokäyttöinen tai ladattava käsivalaisin tarkempaa tutkimista varten. Käsivalaisimessa on hyvä olla magneetti ja koukku kiinnittämistä varten, jolloin sen saa suunnattua työkohteeseen.

Itse työkaluille ehdottomasti paras paikka on vetolaatikollinen työkaluvaunu. Niiden hinnat ovat usein aika pilvissä, mutta tarjouksia kannattaa seurata. Työkaluvaunu ei tosin auta hirveästi järjestyksen pitämistä, jos kaikki työkalut ovat sellaisenaan hujan hajan. Se tarvitsee mielellään omat työkalunsa, joilla on paikat muotoonleikatussa solumuovissa tai jonkun muun sisustusratkaisun. Kannattaa seurata tarjouksia työkaluvaunuista työkaluineen.

Erilaiset seinäle kiinnitettävät työkalutaulut ja koukut saavat työkalut ja muut tarvikkeet pysymään ojennuksessa. Työkaluja ei pitäisi joutua etsimään ollenkaan ja huonoin vaihtoehto onkin laatikko tai kasa pakkeja, joissa kaikki ovat sekaisin.. Mutta jokainen toimii tilojen ja budjetin mukaisesti. Kuitenkin korjaustyö sujuu monin kerroin mukavammin ja nopeammin, kun jokaisella työkalulla on oma paikkansa. Se auttaa myös siihen, että tulee valittua kohteeseen sopiva työkalu, eikä yritetä pärjätä ensimmäisellä käteen osuvalla.
Korjaustyössä irrotettavat ruuvit ja pikkuosat täytyy saada talteen niin, että kaikki löytävät vielä kokoamisvaiheessa paikkansa takaisin. Avopakki tai joku sen tyylinen lokerikko käy tarkoitukseen. Itselläni on kuitenkin vakiintunut käyttöön muoviset Dyno-pakkaukset, eli useimmiten mustat vakiokokoiset muovivuoat, joihin on pakattu kyljyksiä, kanankoipia ja ties mitä. Niitä kun pelastaa roskiin menolta sopivan määrän, niin purettaville osille on hyvät säilytyspaikat. Ne menevät kätevästi sisäkkäin pieneen tilaan. Ja oman maun mukaan voi lajitella, esim. moottorin yläpuolelta irrotettavat ruuvit yhteen, edestä toiseen ja alhaalta kolmanteen. Pakoputken kiinnikkeet yhteen, jne. Mukaan voi vielä pistää pahvinpalan, mihin kirjoittaa selvennyksen. Erityisesti jos remontti jatkuu seuraavana päivänä.. muisti on lyhyt.


Osien lisäksi työssä juuri sillä hetkellä käytettävät työkalut täytyy pitää jollakin tavalla hallinnassa. Tämä koskee erityisesti moottoritilassa työskentelyä. Perinteisestihän koko ajan täytyy hakea lisää työkaluja ja ne hajasijoitetaan sinne sun tänne. Vältä tätä toimintatapaa, siitä ei seuraa hyvää. Työkaluja ei löydä, ne putoilevat helposti ja työn lopuksi ei välttämättä muista enää jokaista hylsyä ja ruuvaria. Siitä voi pahimmillaan seurata iso vahinko, jos työkalu ajon aikana päätyy jonnekin liikkuvien osien väliin. Työssä käytettävien työkalujen hallintaan on omiaan matalareunainen avopakki tai ison työkalupakin kahvallinen ”välitaso”. Sellaisen uskaltaa asettaa moottoritilaan johonkin kohtaan ja kaikki tarvittavat työkalut ovat samassa paikassa käden ulottuvilla.

Työstentelytiloihin ja korjaamiseen liittyy olennaisesti myös paikkojen pitäminen puhtaana ja jätteistä huolehtiminen asianmukaisesti. Ongelmajätteitä kertyy lähes aina, kun auton kanssa tekee jotain remonttia. Akku, jäähdytinneste, eri öljyt, jarruneste.. Yleisimmät ovat kuitenkin käytetty moottoriöljy ja öljynsuodattimet ja muut öljyiset jätteet, eli rätit ym. Näille kahdelle jätelajille olisi hyvä olla omat ”keräyspisteensä”. Moottoriöljyn voi kerätä vanhoihin öljykannuihin tai sitten isompaan kanisteriin, joka tyhjennetään jäteaseman keruusäiliöön (paikasta riippuen). Kaikkien ongelmajätteiden vienti jäteasemalle on onneksi ilmaista. Pienet metalliosat voi jäteaseman lisäksi viedä siellä täällä oleviin metallinkeräyspisteisiin. Tyhjien valutettujen öljykannujen paikka on hieman kuntakohtaista – tarkista asia oman alueen jätehuoltoyhtiön sivuilta (ovat yleensä joko ongelma-, energia- tai sekäjätettä, eivät käy muovipakkausten kierrätykseen). Täysin tyhjät spray-murkit menevät metallinkeräykseen. Jotkut yksityiset kierrätysfirmat maksavat vanhoista akuista rahaakin (luokkaa 0,4-0,5€/kg), eli niistä voi saada vähän rahaa takaisinkin.
AUTON NOSTAMINEN
Valtaosa korjauksista ja huolloista liittyy pyöräntuentaan, jarruihin ja muihin sen alueen kohteisiin. Yleensä työ alkaa renkaan irrotuksella. Myös konepellin alle kohdistuviin korjauksiin liittyen on usein tarve päästä auton alle. Eli työskentelykohde on n. 30-50 cm:n korkeudessa. Joku voi tykätä, mutta omaan makuun tuo korkeus on ikävähkö – jakkaralla istumiselle se on vähän turhan matalalla, eli käytännössä joutuu olemaan polvillaan tai jotenkin muuten istuen tai maaten. Tähän tuo huomattavan avun aikaisemmin mainittu pehmustettu korjausalusta.

Nostoväline, joka tulisi löytyä jokaiselta, on hallinosturi. Auton mukana tuleva nosturi on pääsääntöisesti tarkoitettu vain hätäkäyttöön, ei renkaiden kausivaihtoon eikä korjaustoimintaan. Hallinosturi on halpa ja tekee sen minkä pitääkin, eli nostaa autoa sen verran että renkaan saa irrotettua. Auto ei saa ikinä olla pelkän nosturin varassa, vaan ylhäällä pysyminen on varmistettava akselipukeilla, puupölkyllä tai vähintään irrotetulla renkaalla ja puukalikalla. Hallinosturilla saa nostettua autoa sen verran, että esim. öljynvaihdon pitäisi onnistua melko helposti

Ajorampit ovat niin ikään melko halvat ja tuovat joihinkin töihin huomattavan lisähelpotuksen. Valitettavasti ne eivät tuo apua pyöräntuennan kanssa työskentelyyn, koska rengasta ei käytännössä voi irrottaa auton ollessa rampin päällä. Rampit ovat kätevät töissä, joissa täytyy päästä käsiksi moottoritilan alapuolelle. Myös pakoputkistoa, jarruputkia, polttoainetankkia ym. kohteita koskevia töitä tehdessä rampeilla saa usein riittävästi lisätilaa auton alle. Auton voi luonnollisesti myös peruuttaa rampeille.

Ainoa työskentelyolosuhteita ja -asentoa ratkaisevasti parantava väline on varsinainen autonostin. Jos lompakko antaa myöten ja käytettävissä on tarkoitukseen sopiva betonilattialla varustettu tila, niin ehdottomasti kannattaa harkita 1- tai 2-pilarinostimen hankkimista. Niitä näkee välillä myös käytettynä melko edullisesti. Nämä nostavat auton korkealle helman alla olevista nostopisteistä, jolloin kaikki tarvittavat huoltokohteet ovat vapaana. Osa soveltuu myös ulos katoksen alle asennettavaksi.
Ajosiltanostin ja 4-pilarinostin ovat katsastusasemilta tai öljynvaihtopisteistä tuttuja, eikä niitä voi suositella korjauskäyttöön. Auton saa ylös, mutta se on edelleen renkaiden varassa.
Valmiiden autotallien korkeus estää usein pilarinostimien käytön. Ratkaisuna on matalanostin. Niitä on hyvin monenmoisia, niin rakenteen kuin käyttövoimankin puolesta. Matalanostimet nostavat auton pääsääntöisesti helmoista, niin että alusta jää kokonaan vapaaksi. Nostorkokeus on yleensä 50-100 cm. Tämä mahdollistaa kaikki moottori- ja vaihteistotyöt. Ei tietty yhtä helposti kuin pariin metriin nostavan nostimen kanssa, mutta sillä ei ole harrastuskäytössä niin merkitystä. Osa matalanostimista on kiinteästi asennettavia (tai painon puolesta eivät ole käytännössä siirrettäviä), osa helposti sivuun siirrettäviä ja osaa voi käyttää myös pihamaalla tai asfaltilla.
Matalanostimista halvin vaihtoehto on keinutunkki – sillä saa lihasvoimin tai porakonetta apuna käyttäen nostettua auton reilun puolen metrin korkeudelle. Keinutunkin saa myös varastoitua melko pieneen tilaan seinälle pystyyn. Toinen ei halpa, mutta pienehköön tilaan menevä matalanostin on hydraulitoiminen ”QuickJack”-nostin.